onsdag, november 11, 2009

Som resenär är du en del av världen

Genom att resa vidgar du dina vyer; du får se och träffa människor med annan kulturell bakgrund; prova annorlunda mat; se och uppleva en annan natur osv. Listan är nästintill oändlig. Att resa berikar livet - ger dig en öppnare syn på livet omkring dig. Ger dig en känsla och förståelse av att det inte är frågan om Vi och Dom utan att det faktiskt handlar om Oss. Att det är Vi som är världen - oavsett vilket ursprung vi har är Vi alla lika.

Jag älskar att resa. Jag reser inte för att shoppa/kolla in modet i stan eller landet jag reser till. Nej, för mig handlar det mycket mer om att insupa atmosfären, handla på lokala marknaden, promenera runt och verkligen uppleva resmålet. Jag tycker t ex det är oerhört fascinerande med arkitektur. Att se hur den avspeglas i städernas och ländernas historia.

En annan kanske lite morbid sightseeing som jag tycker är intressant är att besöka kyrkogårdar! Japp, särskilt kyrkogårdarna i Östeuropeiska storstäder är otroligt vackra med sina kapell, mausoleum, parkliknande landskap osv. Man får verkligen en bra historieuppfattning när man går omring och ser gravar från t ex Första och Andra världskrigen, pogromer, uppror m.m.
När jag bodde i Zagreb besökte jag ibland Mirogoj som är stadens vackra och fridfulla kyrkogård. Ett besök där rekommenderas varmt.

Min nästa resa blir alldeles snart. Då drar jag och en väninna iväg till Paris över en långhelg. Hon har ordnat med något litet centralt hotell med gångavstånd till bl a Eiffeltornet. Och som alltid kommer vi att ladda med bekväma kläder och skor för många och långa promenader dagarna i ända! Eftersom ingen av oss någonsin har varit i Paris förut så blir det sightseeing från morgon och kväll. No pardon där inte. Det kanske kommer att behövas ledigt efteråt för lite återhämtning?!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: