tisdag, november 10, 2009

Tandläkare är ett bra jobb

Men att vara generaldirektör är kanske ännu bättre? Vad vet jag? Det finns "gradskillnader" i yrkesbeskrivningarna och i ansvarsgraden. T ex när jag nån gång har klagat på min tandläkare så har kliniken liksom bara ryckt på axlarna och sagt nåt i stil med "so what - passar det inte får du gå någon annanstans". Där är liksom ribban redan lagd och du vet vad som gäller.

När det gäller att vara arbetslös så kan du ju inte vända dig till någon annan. Vill du ansöka om ersättning från din a-kassa - ja, då är det Arbetsförmedlingen du ska vända dig till . Oavsett hur du tycker att servicen är. Och frågan är om servicen har blivit än bättre med de nya jobbcoacherna??? Nix, det har det inte och då är nästa fråga - vad f-n gör jag nu då?

Generaldirektören fick ett uppdrag från arbetsmarknadsdepartementet att upphandla externa jobbcoacher. Ok, so far so good. Men då kan jag ändå inte undra varför man inte ifrågasatte att det skulle gå så fort och vara en sån dålig kvalitetskontroll från början. Jag köper inte alls Angeles förklaring att "det skulle vara integritetskränkande". Det jag nu istället börja undra över är varför hon och Arbetsförmedlingen alltid säger JA TACK och bugar och bockar till alla uppdrag från departemenet. Helt urskillningslöst och helt utan att erbjuda sina synpunkter/åsikter baserade på ett antal år av arbetsförmedlingserfarenhet. Eller som hon själv uttrycker det:



"Ett skäl till att det har varit problem är, enligt henne, att AF fick ett
uppdrag att på mycket kort tid handla upp coachtjänster som skulle ge prägla
mångfald och vara spridda över landet. Det var inget orimligt uppdrag, anser
Bermudez-Svankvist. - Men när man inte har riggat det själv får man kanske inte
det resultat man velat ha. "

Då är det väl dags att sätta ner foten, Angeles! Att säga stopp och belägg - att det här kan inte min myndighet, Arbetsförmedlingen, stå för kvalitetsmässigt. Lite ryggrad som generaldirektör måste man väl ändå ha.

Andra tankar som dyker upp - nu har inte ens det nya uppdraget med inriktning mot de utförsäkrade från Försäkringskassan sjösatts ännu. Men kan det bli lika illa med tanke på vilken hast det har slängts in på förmedlingens bord. Kanske ett nytt jobbcoach-fiasko på gång? Och hur blir det med det andra uppdraget som kommer först nästa år - det här med
Etableringslotsar? Låter också det som något riktigt långsökt.

Frågetecknen är många och jag börjar nog fundera i banor att Arbetsförmedlingen ska rikta in sig på vad de är bäst, eller i alla fall bra, på att göra och inte sväva ut och ta in så många olika uppdrag de bara kan. Faran är att det till slut blir så många olika inriktningar och att kvalitén blir undermålig och skapar frustration och besvikelse hos både kunder och medarbetare när de "hypade" förväntningarna går i kras.

Det kanske är läge för namnbyte från Arbetsförmedlingen till Allförmedlingen? Why not, säger jag - det kanske åtminstone kan ge kunderna en fingervisning om vad de kan förvänta sig av myndigheten.

Andra bloggare: claeskrantz.se


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: