fredag, oktober 26, 2007

Ytterligare en helomvändning

Snart hänger jag knappt med i svängarna när de "nya" moderaterna ändrar och förnyar sina ståndpunkter i olika frågor. För ändrar sig gör de och snabbt går det också.

De har ju t ex tidigare sagt att de vill kvotera in kvinnor på ledande poster så att fördelningen blir ca 40% kvinnor eftersom den kvinnliga representationen på högre poster i bl a kommuner och landsting är en mindre katastrof. Jag ser enbart positivt på att de har kommit på andra tankar och faktiskt erkänner öppet att de mer eller mindre har misslyckats med sitt "merit tänk" dvs att alla enbart ska bedömas på sina meriter. Det har inte spelat någon roll hur duktiga och kompetenta kvinnorna är - de släpps ändå inte in! Man kan kalla det för många saker men det som ligger närmast till hands är helt klart - strukturell diskriminering!

Nu har moderaterna även insett att andra grupper i samhället står utanför och har svårt att komma in i politiken, t ex invandrare. Diskussionerna går nu höga om det inte också är dags att hjälpa in denna grupp på den politiska arenan.

Jag hoppas verkligen att moderaterna fortsätter på den inslagna vägen och börjar öppna upp för alla grupper i samhället inkl. för kvinnor och invandrare.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ola sa...

"..inte alltid delar samma åsikt som majoriteten eller de politiskt korrekta.." skriver du i sidtoppen. Men det är ju precis vad du gör. Inte speciellt intressant m a o.

Vilket liv! sa...

Jag vill nog påstå att jag hela tiden har varit inne på kvotering, delad föräldraledighet etc. INNAN moderaterna och andra politiska pariter svängde i frågan.

De har ju gått över till att tycka som mig :)- då finns det väl ingen anledning till att byta åsikt, eller hur?

Någon måste väl visa vägen....:). Det är väl kul att politiker tar till sig tankar och åsikter från vanligt folk ibland.