tisdag, november 10, 2009

Tyck vad du vill

Det står var och en fritt i Sverige att tycka vad man vill och att uttrycka en åsikt. Men det är faktiskt inte fritt och tillåtet att bete sig hur som helst och att välja att inte följa lagen. Sedan en längre tid tillbaka är det faktiskt förbjudet att köpa sex - enligt den s.k sexköpslagen. I den här frågan är det helt oväsentligt om personen som säljer sex är över eller under 18 år. Det är handlingen i sig som är kriminell.

Jag upphör inte att förvånas över att folk beter sig på ett så urbota dumt sätt - ibland finner jag inga ord. Och sen när de överraskas med byxorna nere så har de de mest puckade ursäkter och förklaringar till sina gärningar. Hur dumma tror de egentligen att allmänheten är?

Åka Blomqvist, kommunalråd i Huddinge med "samordningsansvar för barn- och utbildningsfrågor och ordförande i grundskolenämnden" - har alltså blivit fälld för försök till köp av sexuell tjänst. Och för detta dömdes han till dagsböter om sammanlagt 1500 kr.

"Till tidningen Metro uppger politikern att han tyckte att det kunde ”vara
intressant att prova på”, efter att ha nätsurfat och kommit in på en sajt som
erbjöd träffar och gruppsex. Träffen förmedlades av en person som nyligen
fälldes i en stor kopplerihärva. – Jag fick kontakt med en man som kom hem med
en tjej mitt på dagen. Jag betalade 1.500 kronor för henne men uppfattade aldrig
att hon var minderårig, säger Blomqvist till tidningen. "

Nejhe, karln uppfattade aldrig att hon var minderårig! Är det där som problemet ligger? Eller är det så att han aldrig ens har fattat att vi har en lag som förbjuder sexköp?! Som sagt så upphör jag aldrig att förvånas över folks dumheter men samtidigt så kan jag ändå tycka att det hela är tragiskt. Varför tycker jag det då? Kan inte riktigt sätta ord på det men det är bara en känsla som jag har. Kanske för att det är en personlig tragedi för honom och hans familj. Han är de facto en dömd sexbrottsling! Och sådana står sällan högt i kurs någonstans.

Man får tycka vad man vill om sexköpslagen. Men den finns här och nu. Och som andra lagar är den till för att följas. Att tycka att vuxna ska få göra som de vill - så länge båda samtycker - står var och en fritt att uttrycka. Det är en åsikt som jag respekterar - som vilken annan åsikt som helst.

Andra bloggare: Krassman IN YOUR FACE



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: