tisdag, mars 08, 2016

8 mars Internationella Kvinnodagen



Jag vill som alltid känna att den här dagen är just min dag som kvinna. Att det är här jag stannar upp och tänker på det som generationers kvinnor före mig har kämpat för och uppnått. Och jag tänker på det som fortfarande behöver stridas för.

Och just idag tänker jag på hur jag aldrig kan ta något för givet! Vi är i vissa sammanhang tillbaka i mörka medeltiden då man på sina håll i Sverige väljer att könssegregera pooler, barnäktenskap tillåts osv. Det är sannerligen mörka tider och jag undrar hur jag kunde undgå att se det komma.
Jag känner sorgsenhet över det här - undrar över vad min dotter kommer att få leva i för samhälle.

Ja, internationella kvinnodagen är sannerligen en tid för reflektion.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: