torsdag, februari 01, 2007

Fy sjutton

Vi har ju fått en ny regering i Sverge, Alliansen, och det har man nog märkt av rejält. Vi har dessutom fått samma styre i stan där jag bor och nu ska de minsann ändra på saker och ting. Jag är övertygad om att saker och ting ibland kan göras bättre och att regimskifte inte alltid är av ondo.

Därför blir jag så himla arg när de nu med stor sannolikhet kommer att ändra dagistider för de barn som har arbetssökande eller föräldralediga föräldrar. Som det är idag kan Lillen vara på dagis mellan 9-14, dvs 5 tim/dag, och det funkar jättebra. Det ger det lilla syskonet egentid med mamman och det gör ju också att man har större möjlighet att få matningen/ammningen och annat att fungera. Man behöver inte stressa runt som en galning för att hinna.

Det nya förslaget är istället att Lillen ska få vara på dagis 3 tim/dag, mellan 9-12. Det här gör ju att man knappt hinner lämna Lillen där innan det är dags för hämtning igen. Snacka om att öka på stressbördan för föräldrarna.

Nu får man väl höra argumenten att det minsann gick förr i tiden....syskonet gick inte alls på dagis då utan var hemma hela tiden och det gick ju bra?! Eller gjorde det verkligen det?!

Jag bryr mig inte om sådana argument för då kan vi ju backa bandet långt tillbaka för olika verksamheter så kan vi säkert spara en hel del pengar, t ex varför ha skolmat i skolan? Det hade man inte förr och inte for eleverna illa för det?!

Politikerna vill ändra dagistiderna för att som de säger "öka kvalitén" i förskolan. Men hur gör man det när man fortfarande har samma bemanning, samma lokaler m.m. Det enda man sparar in på är mellanmålet på eftermiddagen!!! Wow, vilken kvalitetsökning!

Man tar ingen hänsyn till respektive barns behov av barnomsorg utan drar alla över en kam. Min Lille är en jätteaktiv knatte som verkligen behöver stimulansen på dagis för att må bra. För hur kul är det att vara hemma hos mig som spenderar flera timmar varje dag med matning/ammning och att ta hand om Lillan som är 3 ½ vecka gammal?!

Nej, jag kräver att själv få bestämma vilka tider jag vill att mitt barn ska ha på dagis. Jag betalar lika mycket i skatt när jag är föräldraledig som när jag jobbar och lika mycket i dagisavgift så nog tycker jag att jag och mitt barn har rätt att ställa krav, eller hur?!

Inga kommentarer: