lördag, juli 07, 2007

Miljön - en fråga för alla?

Det har förhoppningsvis inte undgått någon hur viktigt det är tänka på miljön, bl a i fråga om hur man bor, vilket transportmedel man använder, hur man använder el och vatten m.m. Det slog mig då att visst sjutton är det konstigt att man inte har gjort det yttersta för att få alla att spara så mycket av det här som möjligt.

Jag som bor i villa har sedan flera år tänkt på det här med t ex el och vatten eftersom jag betalar den FAKTISKA förbrukningen! Väljer jag då att t ex duscha en halvtimme om dagen, ha 25 grader varmt inne i alla rum etc. så är det klart att det kostar pengar. Men det är ju så det ska vara för då tänker man ju till innan man slösar på. Nu är vi betydligt mer sparsamma än så och har t ex bytt till snålspolande munstycken på kranar och dusch och även bytt till en mer miljövänlig värmepump för att på så sätt kunna återvinna mer av värmen. När jag då tänker på att de allra flesta villaägarna står för sina egna faktiska el-och vattenförbrukningar så är det ju självklart att även de som bor i lägenhet, både HR och BR, ska göra likadant. Vet inte hur många gånger jag varit inne i lägenheter där det varit en si så där 23-24 grader varmt och balkongdörren har stått på vid gavel med motiveringen att det är skönt med frisk luft samtidigt som man vill ha det varmt! Helt sanslöst slösaktigt!

Jag är övertygad om att skulle man låta lägenhetsinnehavare betala den verkliga kostnaden för både el och vatten så skulle det märkas rejält på elmarknaden-efterfrågan skulle gå ner radikalt mycket. Jag tror inte att det är någon hyresavgift som täcker den här kostnaden (förutom pensionärernas) utan det är de med en mindre förbrukning som subventionerar/täcker upp för de som överkonsumerar!

I våra kära grannländer, Danmark och Norge, har man knappt hört talas om att man inte betalar för sig själv och istället låter sina grannar vara med och betala notan. Hur knäppt är inte det egentligen?! Men så bor vi ju också i Sverige där vi ibland lever kvar i de tankebanorna att alla andra ska bidra men inte jag för det behövs inte för resurserna är "oändliga". Tänk om vi istället skulle börja tänka miljövänligt och jobba för att det ska införas individuella mätningar för både el och vatten i alla flerbostadshus snarast möjligen. Det kan man verkligen kalla för en insats för miljön.

Inga kommentarer: