tisdag, augusti 28, 2007

Dags att myndighetsförklara folk

Återigen förs en diskussion om huruvida man ska "släppa" spriten fri i Sverige eller ha kvar Systembolagsmonopolet! Ännu en gång förs argumenten upp om att fler skulle dö av sitt missbruk, fler misshandelsfall, att ungdomar skulle börja supa mer och tidigare.

Jag håller inte med dessa s.k "experter" om allt det här för jag tror nog att det sups rejält ändå idag i Sverige, med eller utan Systembolag. Det kommer säkert att vara så till en början att vissa dricker ännu mer och ännu oftare - det är liksom nyhetens behag. Men låt det vara så då! Låt folk ta ansvar för sin egen hälsa och liv.

När det gäller ungdomar får föräldrarna se till att ta ett större ansvar! Jag har själv bott och arbetat i flera olika länder och jag har ALDRIG sett värre ungdomfylla än i Sverige! Det är helt sanslöst hur ungdomar beter sig och föräldrarna bara låter dem hållas. Kan det möjligtvis vara så att disciplinen är bättre i andra länder? I så fall kan det ju vara något som Sverige kanske kan anamma?! Vore säkert bra att ha inom andra områden också!

Jag skulle gärna se att det gick att köpa en flaska vin till maten i min matbutik. Och varför inte? Vi är vuxna människor och bör faktiskt bli myndighetsförklarade. Jag är evinnerligt trött på att få höra att "det är så synd om dem som inte fixar friheten så därför måste vi neka dig den också!".

Nu får det vara nog! Skrota Systembolagsmonopolet imorgondag och låt vuxna människor ta ansvar för sitt eget liv.

Inga kommentarer: