onsdag, augusti 01, 2007

Hur hanterar jag stressen?

Som alltid när sommaren är över och det snart är dags att börja jobba så kommer den här jobbångesten över mig. Kanske för att jag vet att jag så lätt halkar in i det snabba tempot och nästan glömmer bort att ta hand om mig själv.

Hittade de här tipsen mot stress för några år sedan och de har sedan dess hängt på anslagstavlan som en liten påminnelse för hur man borde göra för att må bra hela tiden.
  • Sluta jämföra dig med andra
  • Att våga prioritera är att våga välja bort
  • Sätt rimliga mål både när det gäller jobbet och fritiden
  • Säg vad du är bra på men erkänn även dina begränsningar
  • Våga ta upp konflikter till ytan
  • Var positiv och tänk positivt
  • Motion, bra kost och tillräckligt med sömn höjer din stressgräns
  • Koppla av mentalt- gå på bio, lyssna på musik eller andra saker du mår bra av
  • Hitta glädjen i tillvaron även om du har bekymmer, men tillåt dig också att visa sorg när du är riktigt ledsen
  • Ge tid och uppskattning till andra
  • Sök lust i vardagen - även då livet känns som en repris

Alltså dags för ett nytt försök att hålla sommarkänslan av lugn och ro kvar under hela året!

Inga kommentarer: