tisdag, september 11, 2007

Klimatfrågan på modet

En miljard hit och en miljard dit. Nu är det miljöns tur att satsas på, tycker Alliansen. För en "Svensson" som mig själv låter en miljard som ofantligt mycket pengar. Men är det det egentligen? Räcker pengarna till det som det är tänkt att räcka till?

Satsningen ska bl a gå till klimatforskning och till energieffektivisering. Just energieffektivisering kan jag egentligen bara gissa mig till vad det betyer. Men om jag får göra en egen tolkning så betyder det att vi ska dra ner på energianvändningen i våra bostäder. Tror inte att det här innefattar industrin, bara dig och mig.

Om jag skulle få bestämma fritt över pengarna så skulle jag gärna se att man kunde ge bidrag till en si så där halva kostnaden för att hjälpa husägare (lägenheter och villor) att sätta upp solfångare som kan bl a kan värma varmvatten. Tänk om solen kunde ge oss "gratis" varmvatten upp till 5-6 månader per år! Vilken miljösparare!

Sen skulle jag också ge bidrag till byte av supersnåla och effektiva fönster. Jag skulle också helt ta bort skatt och moms på biobränslen för att stimulera fler till att använda sig av dessa.

Det finns säkert en hel drös med andra grejor man kan göra men det här är bara ett litet axplock på vad jag har gått och funderat på.

Har ni andra förslag? Låt höra!!

Inga kommentarer: