lördag, november 17, 2007

Samhället och lagstiftningen hänger inte med

Skottlossning mitt i stan. Låter som om det är något som bara händer i USA men idag är det en verklighet mitt ibland oss. I alla fall om man råkar bo i Göteborg, min gamla hemstad. Det handlar om att olika kriminella nätverk och kriminella mc-gäng vill "pinka in" sina revir och till viss mån också om att ta över andras. De här dräggen skyr inga medel för att "hävda sin rätt" och vanliga människor kan lätt riskera att skadas om de kommer emellan.

Polisen själva uppger att de har situationen under kontroll men "efterlyser dock skärpta lagar för att polisen ska ha en chans att hålla jämna steg med den nya typen av kriminalitet. Buggning, möjlighet att beslagta tillgångar och hårdare lagar mot olaga hot är några av de instrument som behövs." Intet nytt under solen här alltså....

Och hur länge till tänker Beatrice Ask säga nej till ett svenskt FBI? Jag börjar smått undra om hon inte är lite väääl naiv för att vara justitieminister. Vad är det egentligen som jag har missat i den debatten?!


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: