söndag, december 16, 2007

Olika ekonomiska perspektiv

Trodde aldrig att det skulle hända mig - att jag skulle kunna kalla mig för rik (ekonomiskt sett i alla fall). Men enligt globalrichlist.com är alla som tjänar över 13.600 kr i månaden att betrakta som rika! "//...nittio procent av oss drygt sex miljarder människor har en årsinkomst under 163.000 kronor, tillhör alla som har en månadsinkomst över 13.600 kronor de tio procent som är rikast i världen." Och om du tjänar mer än 25.000 kr i månaden "//... tillhör du de 3,1 procent mest välbeställda i världen. "

Det är riktigt intressant att se att de har gått strikt på månadsinkomst och inte tagit med i beräkningen hur levnadsomkostnaderna är i de olika länderna. I Sverige behöver man en hyfsad inkomst för att kunna betala för boende, ev. barnomsorg, mat, transport osv. Oftast står ju inkomsten i relation till kostnadsläget i respektive land. Det behöver ju inte vara så - finns alltid undantag - men för det mest är det så.

Det undantag som jag känner till är faktiskt Kroatien. Där ligger medellönen på ca 4000 kuna (20% mer i SEK ) i månaden men kostnadsnivårn på t ex mat, bensin, inköp av bil och hus är ungefär som i Sverige. När jag är där nere så undrar jag alltid hur de får det att gå ihop...svaret är som alltid - mer än ett jobb, kolonilott eller släktingar med landet, "kontakter" osv. Ingen direkt möjlighet att kunna spara till t ex resor eller så. Allt man har investeras vanligtvis i ett hus som det tar åratal att bygga eftersom man bygger STORA hus (typ generationsboende).

Vår grannes dotter har hållt på att bygga på sitt hus nu i närmare 15 år. De flyttade först in på bottenvåningen och levde väldigt spartanskt där. Sedan byggde de på andra våningen och det tog flera år innan de kunde göra klart den. Tror att hela huset blev klart för bara något år sedan....Varenda kuna, euro, dollar som de har tjänat har gått in i huset och det är i och för sig kanonläckert men som de har kämpat för det.... Riktigt intressant att vi alla är olika men ändå lika om jag säger så...


Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: