tisdag, november 03, 2009

Vem betalar min renovering då?

Frågan man som husägare alltid ställs inför är - vad ska vi renovera nu då? När man väl bestämmer sig för att köpa hus och bli fastighetsägare så ingår givetvis löpande underhåll i budgeten, eller hur? Det är ju lätt som en plätt att begripa att om jag inte underhåller huset så förfaller det. Och ingen vill ju bo i ett hus som håller på att falla samman. Alltså måste jag se till att hålla hammare och spik i högsta hugg eftersom husägeri på ett eller annat sätt alltid kräver omvårdnad av stort eller litet slag.

Av någon anledning verkar detta inte gälla hyresfastigheter. Varför det kan man ju undra? Större hyresfastigheter har ju också en ägare. De är ju lika underhållsansvariga för sina hus som jag är för mitt, eller har jag missat något?

Hur kan man låta bli att underhålla ett hus under ca 25-30 år och sedan gasta om att det måste till massor av medel för att kunna rusta upp husen i beboeligt skick. Nix, förstår man inte vad det innebär att vara husägare så får man låta bli att köpa hus. Så enkelt är det bara.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: