fredag, juni 25, 2010

Det moderna resandet


Ja, hur reser vi egentligen? Och med vem? Och hur vill vi att semestern eller ledigheten ska se ut - ska den vara en enda lång sammanhållen eller vill vi ha korta ledighetspass med lite jobb däremellan?!

För mig handlar det inte så mycket om nya trendiga sätt att resa eller att inte vilja släppa kontakten med jobbet. Nix, det handlar om lite till än bara det.

I min omgivning är det flera som inte är "gammalsvenskar" utan vad man i dagens politiskt korrekta samhälle kallar för "nysvenskar". Och för dessa vänner, men även för mig själv såklart, som har familj i andra länder och som vill besöka dessa under sin semester (oavsett om det handlar om vinter eller sommar) så gäller det att ha så lång sammanhållen semester/ledighet som möjligt. Det är liksom inte lika lätt att dra till Iran och träffa släkten över en långhelg som det kanske är att åka från Stockholm till Skåne.

För många av mina kollegor på jobbet är det helt ok att kanske vara ledig i 3 veckor och sedan gå in och jobba 2 veckor för att sedan igen vara ledig i 2 veckor. Jag kan bara gratulera att det för deras del är möjligt med en sådan semesteruppdelning. För min egen del, och som sagt för en stor del av mina vänner, skulle det bara inte fungera.

Så det här med att resa lite hit eller dit och om det är den nya tidens semester beror nog på vem du frågar. Som man frågar brukar man få svar heter det ju. Svaren på en sådan här fråga (om man föredrar lång och sammanhållen semester eller en uppdelad semester) i ett mera invandrartätt område så är svaret garanterat annorlunda än om den ställs i ett svenskt medelklassområde.



Läs även andra bloggares åsikter om Semester, Resa, , , , ,

Inga kommentarer: