måndag, juni 28, 2010

Frikostigt landsting - med vems pengar?

Jag höll på att sätta juicen i halsen när jag läste artikeln. Trodde först att det var ett riktigt dåligt aprilskämt tills jag insåg att det hela är en sann historia!

Akkis i Uppsala - Akademiska sjukhuset - har anställt en divisionschef som har fått osedvanligt goda anställningsvillkor. Denne chef pendlar mellan hemmet på västkusten och sitt arbete på Akkis - varje dag! Sjukhusdirektören har godkänt årskortet på Skyways som kostar 138 000 kr!

Jag suckar högt och är djupt tacksam över att jag inte är skattebetalare inom Uppsala läns landsting som står för det här sanslösa kalaset. Nu är det ju inte divisionschefen i sig som har begått något fel - nej, utan det handlar ju om sjukhusdirektören som har godkänt det här!

En annan intressant aspekt i hela historien är ju den om landstingets ekonomi. Jag är helt övertygad om att detta landsting - liksom de allra flesta i Sverige idag - dras med ekonomiska svårigheter. För att inte tala om hur man ska prioritera vårdbehovet för patienterna.....Det är neddragningar och nedskärningar åt alla håll och kanter och ingen kan räkna med att komma oskadd ur det här. Men så har vi då en sjukhusdirektör som är så generös med plånboken att det gränsar till ren och skär idioti.

Konsekvens för berörd sjukhusdirektör? Think not!


Läs även andra bloggares åsikter om Landsting, Sjukvård, , , , ,

Inga kommentarer: