tisdag, juli 03, 2012

Tung dag

Idag var dagen då vi var hos Fonus för att prata begravning av mamma. Jag hade hoppats på att det skulle vara en dag av lugn och stillhet och kloka tankar kring hur mamma ska få en så fin begravning som möjligt. Tyvärr blev det inte det då fokuseringen i stort sett helt och hållet låg på att det skulle vara så billigt som möjligt. Det kändes rent ut sagt fruktansvärt att sitta där och höra att "det där är onödigt", "jag vill inte betala för någon annans fika" eller helt enkelt "jag skiter väl i det" när olika förslag lades fram. Så nu blir det begravning utan annons, programkort, förtäring efter akten i kyrkan osv. Alla de andra förslag som förkastades orkar jag inte ens nämna här.

De som känner mig vet att jag inte är för att slå på stort utan att jag istället är ekonomiskt sinnad och att jag tänker rätt så rationellt. Det som jag däremot har oerhört svårt för är ren och skär snålhet. Särskilt när det gäller en sådan sak som begravning. Alla föds och alla kommer att dö. Det vet vi. Att leva kostar pengar. Att dö kostar också pengar. Hur man hanterar kostnaden i samband med dödsfall och begravning är individuellt. Har man en mindre ekonomi och budget så sätter det givetvis sina ramar. Att ha en ok eller bra ekonomi och bete sig på ett oförskämt vis är rent ut sagt fruktansvärt.

Ja, idag var en tung dag och det gör inte sorgen lättare.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: