tisdag, mars 29, 2016

Den nya tidens arbetsplats

Jag läste nyligen en mycket intressant artikel om dagens industriella tänk när det gäller arbetstid. Att vi fortfarande är fast i tänket när det gäller åtta timmars arbetsdag - oavsett vad vi arbetar med och hur vi arbetar. Det är intressant att vi inte har förändrat vårt tänk kring arbetstid på så många år. Visst har vi justerat ner arbetstiden en aning men inte så mycket mer har gjorts trots de tekniska innovativt lösningar som står till vårt förfogande.

Jag upplever faktiskt det likadant i mitt kontorsarbete - att jag är effektiv på sex timmars arbetsdag men inte på alla de åtta timmar som jag måste vara på arbetet. Jag har mobiltelefon, dator och använder mig av Skype för att effektivisera mötestider. Jag multitaskar och samordnar så att det står hej vilt till.

Jag vet att jag är mer effektiv nu än vad jag var för ca 20 år sedan i mitt arbete. För då var det papper och penna som gällde i alla dess former. Man fick inför kundbesöken leta efter pappersakter, hjälpa till med pappersansökningar som skulle fyllas i, journaler skulle skrivas för hand osv. Hujedamej vilken stenålder!

Ändå är det inte nog med att ha fått fram bra tekniska lösningar. Jag och andra med mig sliter med att få tiden att gå ihop. För att kunna lägga det där pusslet och få förvärvsarbete och familjeliv att bli en helhetsbild. Jag inser att jag ändå är lyckligt lottad som "bara" har dryga halvtimmen enkel väg med bil till jobbet.  Men hur skulle det se ut i samhället om fler jobbade hemifrån och färre behövde ta bil, buss, tåg etc till och från sina arbetsplatser. Skulle inte miljön tjäna på det? Skulle inte alla må bättre av att slippa stressa så mycket  av att behöva ta sig till och från olika ställen varje dag? Jag själv upplever att de gånger jag har möjlighet att arbeta hemifrån så är jag mer produktiv än i ett kontorslandskap. Jag slår jag på jobbdatorn när övriga familjen ger sig iväg till skola och jobb, vid halvåtta-tiden på morgonen, och så jobbar jag på helt störningsfritt i flera, flera timmar. Ren och skär njutning! Till och med att skriva en verksamhetsberättelse med tillhörande budget är nästintill njutning.

Jag ser möjligheten till distansarbete som något oerhört positivt. Eftersom jag under min arbetstid sitter i ett bedrövligt kontorslandskap som dränerar mig på energi och kraft så är det underbart de gånger jag har möjlighet att jobba hemifrån. Det ger mig möjlighet att i lugn och ro göra mina arbetsuppgifter, ringa mina samtal, ha Skype-möten osv utan att behöva stressa med att behöva boka rum. Att behöva gå iväg från mitt skrivbord och dator för att kunna ta ett telefonsamtal. Att helt enkelt slippa det logistiska trasslet med allt vad det innebär att sitta i ett stort kontorslandskap.









Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: