tisdag, mars 22, 2016

Jämställdhet i Sverige

Jag har alltid känt mig stolt över den jämställdhet i har i Sverige. Eller i allafall över den uppnådda jämställdhet jämfört med många andra länder i Västvärlden.

Därför blir jag helt bestört över dessa steg tillbaka in i mörkrets värld, tillbaka till medeltiden eller vad tusan nu jag vill kalla det. Att ge efter för mörkrets makter som inte vill respektera kvinnors och flickors kroppar och rättigheter att vistas på vilka platser de vill, när de vill. Och jag tänker helt kort på platser som offentliga badhus, konserter osv.

Nu har Eriksdalsbadet i Stockholm haft så stora problem med män och pojkar som tafsar och sexuellt ofredar kvinnor och flickor att man har bestämt sig för att könssegregera vissa pooler. Ja, ni hörde rätt - att vi i Sverige 2016 återinför könssegregering utan alltför stora protester från politiker och andra som kallar sig för feminister.

Mina vänner från mellanöstern är förfärade över att vi låter detta ske. De har en gång i tiden valt att lämna sina länder på grund av politiska skäl och som kvinnor fick i och med flytten från ursprungsländerna tillbaka sin frihet som människa. Som kvinna i dessa länder är du inte fri.
De säger med all sin tydlighet att om man vill ha könssegregering så är det bara att flytta till Iran eller Saudiarabien. Där är det lagstadgat med segregering mellan könen i hela det offentliga rummet.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: