söndag, december 13, 2020

Älskade Lucia




Lucia har alltid varit betydelsefullt för mig och jag har barndomsminnen från när jag med stor förväntan vaknade på Luciadagens morgon för att tillsammans med mamma titta på TV när de sände tidigt firande från någon fin kyrka. Att se och höra vacker sång i en stämningsfull miljö är väldigt traditionsberikande. Efter tv-sändningen var det sedan dags att ge sig iväg till skolan för firande där och sedan fortsatte firandet även här hemma med Lussande för familj o grannar. 
Ja, det var annorlunda förr för vi grannbarn samlades och gjorde eget Lussetåg för grannskapet vilket var väldigt uppskattat. Vi fick alltid mycket fikabröd och även någon slant. 

Jag känner mig lastgammal när jag gör de här tillbakablickarna men jag kan helt enkelt inte låta bli att tycka att det var bättre förr. Sådär ja, nu är det sagt och jag kan kalla mig för tant på riktigt. Jag bjuder med glädje på det. 

Hoppas alla har haft en riktigt trevlig Lucia idag!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: