söndag, februari 26, 2006

Makt tilll varje pris

Jag har under flera år tyckt att det här med valår är en överdriven grej. Alla partier fjäskar för väljarna, pensionärerna ska få höjda pensioner, barnfamiljerna billigare barnomsorg m.m, men efter valet heter det plötsligt – om ekonomin tillåter. Den s.k valupptakten brukar sätta igång någon gång på vårkanten. Jämfört med andra länder är Sveriges valrörelse en relativt stillsam historia. Tills nu i dagarna som var....

För nu har socialdemokraterna visat sitt verkliga jag! De är så maktfullkomliga att en hög partifunktionär tycker det är ok att skriva ”anonyma” falska veckobrev och smutskasta en partiledare från ett annat parti. Inte nog med det här, en SSU-funktionär har dessutom haft en ”anonym” blog där han har kallat moderaternas partiledare, Fredrik Reinfeldt, för pedofil! Vad är det egentligen som driver en människa, ett parti, att bete sig på det här viset? Har man inte lärt sig respekt för andra individer? Tror de verkligen att väljarna är så korkade att de köper lögner och förtal? Det tror faktiskt inte jag. Jag tror fullt och fast på att ett riksdagsval vinner man på sin politik och inte på att förtala och baktala andra människor.

Är man riktigt cynisk, som jag ibland kan bli, så tror jag att det hela kommer att vara över om någon månad eller så. Partifunktionären med mailen och ssu:aren med blogen kommer säkert att hålla en låg profil ett tag framöver och sedan, vips, så är de tillbaka på spelplanen. Inga konsekvenser av deras handlande. Jämför det med utvisning i hockey, vanligtvis två minuter och sedan är det glömt och du spelar vidare. För så här går det ju till, det är praxis i svensk politik. Ju högre upp du är på rankingen och ju större misstag du gör desto bättre blir din befordran.

För egentligen , varför kan inte politiker (och näringslivshöjdare) faktiskt stå för hur de agerar och därefter ta konsekvenserna av det hela? Är makten verligen så korrumperad?!

Inga kommentarer: