måndag, juni 11, 2007

Delad föräldraledighet- Ja Tack!

Den stora evighetsfrågan som i stort sett alltid är på tapeten är den om föräldraledigheten. Ska den delas rakt av mellan föräldrarna eller ska det vara valfritt hur familjen själv väljer att dela den. Eftersom jag själv är mitt uppe i småbarnsåren och på nåt sätt försöker kombinera det hela med yrkesarbete så är mitt självklara svar idag - lagstadga om att föräldraledigheten skall delas mellan föräldrarna. Jag skulle gärna se den isländska modellen som en förebild; 1/3-del till mamman, 1/3-del till pappan och resterande kan familjen själv fördela.

Jag är innerligt trött på att höra dessa patetiska förklaringar till att "vi har inte råd att låta pappan vara hemma" för då kraschar ekonomin, relationen eller vad f-n det nu månde vara! Det verkar som om "alla" män tjänar så ofantligt mycket mer än sina fruar/sambos och att det därför är stört omöjligt för dem att vara hemma.
Därför är det så oerhört intressant att se att i de familjer där kvinnan tjänar mest är hon ändå föräldraledig! Dessa familjer har av någon underlig anledning råd att "låta" henne vara hemma utan att ekonomin går under!
Det är just det som är idiotin i det hela - när mannen tjänar mest är han inte föräldraledig och det är socialt accepterat med just det svepskälet. Men i de familjer när kvinnan tjänar mest är hon ändå fortfarande föräldraledig!!! Hur sjutton kan det vara så??!!

Det som är bäst för barnen är ju att ha en nära kontakt med båda sina föräldrar (oavsett om dessa bor ihop eller inte). Och det är just för barnens skull som man skall lagstadga om delat föräldraledighet!

Inga kommentarer: