lördag, juni 23, 2007

Livet som småbarnsförälder

När jag får frågan om hur det är att vara småbarnsförälder vet jag ibland inte i vilken ända jag ska börja. Det är helt underbart men likväl ibland mindre kul men som tur är väger det över till det härliga. Man står bl a ut med sömnbristhet, obefintlig egentid, matrester som på nåt mystiskt vis letar sig in i minsta skrymslen och vrår. Som belöning för allt det här får man massor av goa kramar, pussar, bus och upptåg. Sen allt det där andra....som också hör till...det får man så att säga på köpet.

De bevingade orden "Barn gör inte som du säger utan gör som du gör." är så sant som det är sagt. Jag brukar t ex alltid ha ett stort glas med vatten på köksbordet och när det bara är lite kvar brukar jag vattna någon blomma med det. Häromdagen fick jag syn på när Lillen fyllde på sin mugg med vatten från badrumskranen och sedan försiktigt gå till köket, ställa muggen på bordet, klättra upp stolen och sedan vattna köksblommorna med muggen. Efter den här bedriften såg han så stolt ut så och var tvungen att göra det en gång till....

Jag brukar läsa Terri Erikssons krönikor på Aftonbladets Föräldrasida för att få lite inspiration eller i alla fall för att få lite av en humoristisk vinkling till föräldraskapet. Hon skriver om vardagliga, roliga saker och så delar hon ut veckans Bajspåse respektive Godispåse till dem som mest förtjänar dem ur ett föräldra/barn perspektiv. Oftast klockrena träffar som gör att man skrattar gott.

Inga kommentarer: