torsdag, augusti 23, 2007

BRIS - ett välfärdstecken?!

Vi säger att vi lever i ett välfärdssamhälle, i en utav världens mest moderna stater. Men gör vi verkligen det? Vi är oerhört rika materiellt sätt men mindre rika på sociala kontakter/nätverk. BRIS är kanske ett tecken på att något är oerhört fel i samhället när barn och ungdomar inte har någon annan att vända sig till än dem.

När skolan ger ungarna långlov och övriga samhället "stänger ner" för sommaren, vem hjälper då dessa barn? Föräldrarna jobbar och har bara sina 4 v. semester och inget mera. Det är klart att barn känner sig ensamma och kanske till och med övergivna då ingen har tid för dem och kompisarna är bortresta.

Det som jag tror är den största frågan idag är om barnen verkligen får den tid, både kvalitativ och kvantitativ, som de verkligen har rätt att kräva av sina föräldrar och annan familj runt omkring dem. Det går inte att köpa sig till barns kärlek; mera kläder, dyra leksaker eller fritidsutrustning, senaste mobilen, Mp3-spelare m.m. för det är ju bara tillräckligt för stunden men ensamheten finns där ändå. Och den bara växer!

Det kanske också är dags att förändra skolan. Istället för 2-terminssystem med långa sommarlov på 10-12 veckor kanske det är läge att inför 3 terminer. Och korta ner sommarlovet till en si så där 6 veckor. Det bör ju rimligen ge de flesta familjer större möjlighet till att spendera den mesta ledigheten tillsammans och barnen slipper vara ensamma.

Jag tycker att det är jättebra att BRIS finns som stöd och råd till barn och ungdomar. Det är bara så tragiskt att behovet av deras hjälp och stöd bara växer och växer. Det måste finnas bättre nätverk i skolorna, i kommunerna m.m. så att vi kan "se" de barn som behöver stöd på ett tidigt stadium.

Sedan jag själv fick barn har jag själv omvärderat mina prioriteringar en hel del. Både jag och min kommer att jobba deltid för att kunna vara mer med barnen. Visst, det betyder att vi kanske inte har råd med vissa saker (omvärderar vår materiella standard) men so what? Mer tid tillsammans är så himla mycket viktigare! Ungarna rule!

Inga kommentarer: