lördag, augusti 25, 2007

Framåtvänt eller bakåtvänt eller hur var det nu igen? Del 1

När man får barn upptäcker man snabbt att ALLA har åsikter om det mesta; allt från amningens vara eller icke vara till hur barn bör uppfostras, eller coachas som någon sa till mig. Det finns inte nåt område som är fredat från en massa tyckande och tänkande och självklart anser alla att just de är experterna.

Jag är en sån person som ofta tycker att sunt förnuft räcker långt och de här besserwissrarna får mig att ibland fullkomligt gå i taket.

Och allra värst tycker jag att mödravårdscentralen kan vara! Alla dessa pekpinnar; inte göra så och inte äta det! Va sjutton, det föds ju fullt friska barn i t ex våra grannländer och de har inte ens hälften så mycket saker på sina "förbudslistor" som Sverige har. Nåt är det fel på och inte är det på dem i allafall. Färre gravida med depressioner har de också....hm, undrar vad det kan bero på???

Sen har vi ju dessa mycket engagerande diskussioner om bilbarnstolar och barnvagnar. Hur ska barnet sitta i bilen? Ska det vara bakåtvänt framtill eller bakåtvänt baktill? Men framåtvänt då? Herregud, nämn inte tanken för nån för då ringer de socialtjänsten på studs!! Låter det här som en existensiell fråga? Knappast kan man tycka, men för många är det faktiskt det!

Jag har blivit utskälld av en kvinna som menade att jag var "fruktansvärt oansvarig" som lät mitt lilla barn åka bakåtvänt baktill! Hon rabblade Vägverkets rekommendationer som ett mantra! Riktigt otäckt faktiskt! Blev för stunden lite osäker på om jag skulle ringa 112 eller inte.


Inga kommentarer: