tisdag, augusti 14, 2007

Från Syd till Nord

En gång i tiden hade jag väldigt svårt att tro på att sydeuropéerna skulle uppskatta det lite mer ostadiga svenska vädret. Själv "flydde" jag alltid Sverige under sommartid och åkte ner till släkten i Istrien för garanterad sol och värme och härliga bad.

Men nu är det tydligen tvärtom - de kommer till Sverige istället. Idag förstår jag mer än väl hur folk resonerar. När det är en sisådär 35-40 grader varmt i flera månader och det kanske bara regnar någon dag här och där (om ens det) så är det inte alls dumt att åka till kalla Norden. Syd drar till Nord.

Förr om åren ( läs: tonåring!) älskade jag att sola och bada och det var nog det enda jag gjorde under hela sommaren. Det här med aktiviteter av olika slag var inte riktigt min grej. En regndag och det var nästan katastrof!!!

Men idag är det helt tvärtom! Jag står inte ut med att enbart vara på stranden; det är för varmt, för långtråkigt och enformigt m.m. Jag vill liksom göra mer på semestern än att smälta bort på stranden.

När jag pratar med familjen nere i Istrien tycker de själva att det nuförtiden är alldeles för varmt. De önskar istället att det kom lite regn då och då så att grödorna och framförallt vindruvorna växer till sig.

Skuggan under olivträden är inte helt fel i dessa varma tider.

2 kommentarer:

Spiff sa...

Har varit både i Portoroz, pula, corcola och porec.

Underbart vatten och trevliga människor. Vackert!

Vilket liv! sa...

Javisst är det vackert, där nere i Istrien. Försöker åka ner i allafall vartannat år för att träffa släkten och för att njuta av lite garanterad värme.

Det kan i och för sig bli lite för mycket av det goda - förra året fick lillkillen värmeslag så då var det till att åka till barnakuten. Efter det drog vi snabbt norröver till ett kyligt Salzburg där han blev frisk "på studs" :).

Kan även rekommendera besök i byarna Groznjan och Motovun! Gamla byar med vindlande smågator; belägna högt upp på kullar med en fantastisk utsikt över landskapet.