tisdag, augusti 07, 2007

Myror är vi allihopa - att dra sitt strå till stacken

Jag läste om paret i skogen som menar att de inte kan arbete; "hellre nackskott än att gå till arbetsförmedlingen". Va, säger jag bara!!! Vill de hellre dö än att jobba och försörja sig själva??!!

Östgöta Correspondenten gjorde en intervju med dem och jag kan ju inte låta bli att undra hur sjutton de kan ha levt på socialbidrag i så många år utan att ha blivit ifrågasatta. Under lång tid hade de dessutom hemmavarande barn....hur var deras föräldrakompetens??!!

Var det någon som gjorde utredning på hur barnen hade det??!! Hur lämplig är man som förälder om man VÄLJER att inte arbeta och därmed inte ha ekonomi att försörja sig själv och sina barn??!! Snacka om att man VÄLJER utanförskap - inte bara sig själv utan också för barnen!!!

Är vi verkligen så dumma i Sverige att det nu för tiden är helt ok att säga att man inte har någon arbetsförmåga och sen kan man leva på samhället, dvs dig och mig, under lååååång tid.

Jag vet väl också att det inte alltid är kul att jobba; kassa chefer finns det gott om, trista arbetsuppgifter också, störiga kollegor plus lite till men passar det inte får man väl söka sig ett nytt jobb. Eller göra vad sjutton man vill - på egen bekostnad!!!

Klart att jag ställer upp och betalar för dem som är sjukskrivna, arbetslösa eller vad det nu kan vara med giltiga skäl men det här är ju bara sjukt. Inte en spänn ska de ha från och med nu!!!

Sveriges välfärd bygger ju på att vi jobbar och betalar skatt för vård, skola, omsorg m.m.

Hm, hur vill vi egentligen ha det i Sverige??

Inga kommentarer: