fredag, september 28, 2007

Storstad kontra landsbygd

Utredningen kring det här med utjämningssystemet är nu klart och har presenterats. För att göra historien kring det här kort så kan man lugnt säga att storstadsregionerna är de stora förlorarna och landsbygden de stora vinnarna.

Känns det igen? Vad är skillnaden mot hur det är idag? Är det inte så även nu att storstäderna är förlorare och glesbygden vinnare? Med det här nya förslaget, för Stockholms del, blir det så att:

"Stockholms stad förlorar 755 miljoner om året och de övriga storstadskommunerna förlorar också stort."

Det är klart att vi vill ha en levande landsbygd och glesbygd. Men vill vi inte också ha starka storstadsregioner med bra utbyggd infrastruktur? Regioner som också fungerar som tillväxtzoner för hela landet!

När vi pratar om infrastrukturen, t ex järnvägen kring Stockholm, så påverkar ju det inte bara stockholmarna utan det ger ju även positiva effekter i övriga landet, lite som ringar på vattnet. Industri, företagande och alla de människor som bor och arbetar i storstadsregioner måste ju också kunna kunna kräva en kvalitativ bra nivå på både kommunens och landstingets verksamheter. Att kunna ta sig till och från hemmet, arbetsplatsen, skolan osv. måste kunna ske på ett effektivt sätt. Bra allmänna kommunikationsmedel är en förutsättning för storstäder att fungera och växa.

Som det ser ut idag är det nog svårare i vissa kommuner i Stockholm att få barnomsorgsplats än i många landsortskommuner. Så det är inte bara att tälja guld bara för att man råkar bo i en storstad!

Däremot är glädjen stor i lilla kommunen Högsby i Småland med 6000 invånare. Då börjar kommunstyrelsens ordförande till och med att prata om lägre skatter för kommuninvånarna!

"Om det här går igenom så ska det komma kommunens invånare till godo, både i form av bättre verksamheter och lägre kommunalskatt."

Så man vill alltså ta hederligt intjänade skattekronor från Stockholm och ge till småkommuner så att dessa kan finansiera en skattesänkning! Kan och kan går ju alltid men är det rimligt???

Öhh, i mina öron låter det här sanslöst konstigt! Men eftersom det handlar om politik så måste det vara helt ok att resonera i dessa banor.


Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant inlägg. Annan intressant sak är att varje vecka får stockholms lokaltrafik mer statsbidrag än vad Högsby i Småland kommer att få per år.
Men bidrag till Stockholm vill man sällan prata om.

Vilket liv! sa...

Det kan säkert vara så att Sthlms lokaltrafik får en massa statsbidrag - men hur många miljoner resor görs inte med SL varje år?

Bor själv inte i Sthlm men ser ändå stan som en stark motor och tillväxtzon som är oerhört betydelsefullt för hela landet.

Om det inte går bra för storstadsregionerna (Sthlm, Gbg o Malmö) så går det oftast heller inte så bra för övriga Sverige.

Därför ser jag verkligen fram emot att de kommer att börja bygga nya tågspår genom Sthlm och ev. kringfartsleder. Bara positivt!