tisdag, oktober 23, 2007

Frivillig a-kassa eller inte?!

Frågan är inte helt lätt att besvara med ett direkt Ja eller Nej. Har man ett arbete idag tänker man nog inte så mycket på det här med arbetslöshet och hur det då blir med ekonomin. Det är lätt att tro att det ordnar sig med försörjningen osv. men frågan är egentligen vem som ska försörja en.

Är det samhället som ska betala (dvs kommunerna) i form av socialbidrag eller är det samhället i form av a-kassa som man ju ändå till viss del har bidragit till som ska betala? Vad är egentligen mest rättvist och eller ekonomiskt fördelaktigast för samhället?

Jag tror nog att jag i dagsläget föredrar en obligatorisk a-kassa, ungefär som i Norge, så att det inte behöver bli några frågetecken kring vem som ska betala ersättning vid ev. arbetslöshet. För hur ordnar man det annars? Jag tror inte att det är särskilt många i dagsläget som kan leva på sparade pengar i upp till ett helt år.

Det handlar inte om ett kollektiv tvång utan jag ser det helt enkelt som en praktisk lösning. Ungefär samma som att vi alla är kollektivt anslutna till sjukförsäkringssystemet. För inte skulle någon komma och klaga och säga att jag vill inte vara "tvångsansluten" till Försäkringskassan utifall att jag skulle bli sjuk eller så. I och med det så är det ju ingen större skillnad på ett obligatoriskt medlemskap i a-kassa eller någon annat socialförsäkringssystem heller.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: