tisdag, oktober 16, 2007

Gärna en ny allmän flaggdag


Vi är en del av Europa och Europeiska unionen, EU, och det är dags att sluta upp att låtsats som om vi inte är det . Jag tycker det är en utmärkt dé att ha EU-dagen i maj som allmän flaggdag. Varför inte, egentligen ?

Man kan ju kanske ha anledning att tycka att EU är mindre bra på många sätt men på det stora hela har medlemskapet i EU gjort mycket för Sverige. Vi har fått öppna gränser och handeln kan i stort sett flöda fritt. I många fall är det faktiskt Sverige som bromsar - jag tänker på det här med att t ex fritt kunna importera alkohol.
Det här med euron är jag dock betydligt mer skeptisk till - men det är ju en annan fråga att diskutera.

Cecilia Malmström, EU-minister uttrycker det hela bra när hon säger:
"Det handlar om tillhörighet. Överallt i Europas städer finns den lokala flaggan, och ibland den regionala, tillsammans med den nationella och Europaflaggan".

När vi är ute och reser runt i Europa ser vi EU-flaggan en hel del; den vajar utanför kommunhus, ibland utanför skolor och företag. Och givetvis alltid bredvid den nationella flaggan. Jag skulle gärna se lite mer av den även i Sverige.


Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

En flaggdag måste vara folklig. Den som behövs nu är snarare färre flaggdagar än fler. Bestämmelsen om flaggdagar ska anpassas till folket och inte tvärtom. Följaktligen borde t.ex. dagar då det svenska fotbollslandslaget spelar match i EM eller VM bli allmän flaggdag. EU är inte folkligt.

/Robban
satir.blogg.se

Vilket liv! sa...

Men du, jag som inte alls gillar fotboll då? Vad gör jag då? Det är väl bättre om var och en själv får välja "sina" flaggdagar! :)

Jag skulle faktiskt gärna vilja ha en EU-flaggdag - känner mig som en europé så Cecilias Wiksröms idé är inte så tokig.