onsdag, oktober 10, 2007

Klarspråk kring fastighetsskatten!

Ja, det var väl det jag anade! Fastighetsskatten försvinner egentligen inte utan byter bara namn och gagnar främst de som bor i "dyra och fina" områden. Läste i lokaltidningen VLT om en pensionär som en gång i tiden köpte sitt hus för 150 000:- och när han sålde det för ett par år sedan gjorde en nätt vinst på ca 1,8 miljoner. För vinsten köpte de ett nyproducerat radhus, begärde och fick uppskov med vinsten.

I och med att de nu kommer att få betala ränta på uppskovet på ca 9 000:-/år plus fastighetsskatt på nya radhuset på 4500:-/år får de en sammanlagd kostnad om 13 500:-/år. Det är en viss skillnad på maxtaket om 6500:-/år som regeringen snackar om!

Det som jag allra mest vänder mig emot är att man ska betala ränta på redan beviljade uppskov! Skrämmande att regeringen gör det svårt för människor att planera sina förutsättningar och kostnader vid ett nytt boende, särskilt om man bytte bostad för några år sedan men ändå får betala med dagens förändrade regler.


Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

janne sa...

Jag förstår att det kan kännas tungt med räntebelastiningen för pensionärer med små marginaler.
Men en fråga, de i exemplet har en skuld till staten och övriga skattebetalare på ca 360 000 kronor.
När och av vem har de tänkt skall betala denna?
Om det ev skall bli arvingar torde skulden redan med dagens regler behöva betalas av dödsboet. Är arvingarna medvetna om detta?
Jag har läst flera liknande exempel där man beklagar sig men nämner aldrig vad man avser göra med sin skuld. Kanske man tror att uppskovet innebär att man aldrig behöver betala skulden. Och värdet på fastigheten kan säkert tjäna som säkerhet för ett lån för att betala hela eller delar av lånet detta år. Dvs innan reavinsten höjs till 22 %

Vilket liv! sa...

Att olika skatter ändras har jag full förståelse för. Men det jag absolut vänder mig emot är att den nya fastighetsskatten även omfattar REDAN gjorda uppskov.
Om man fick ett uppskov beviljat för några år sedan så hade man ju omöjligen kunna sia om hur det skulle se ut idag.

Andra länder i Europa har knappt några uppskovsregler men däremot har man en mycket låg eller ingen skatt alls vid försäljning av bostäder.

Det känns som om Sverige har tagit en linje där man inser och har för avsikt att mjölka så många kronor det går från fastighetsägare på olika sätt.

Eftersom jag bor i ett område med ok taxeringsvärden så är faktiskt den nuvarande fastighetsskatten mera förmånlig för mig, särskilt med tanke på att vi är på aktiv husjakt själva (med ev.uppskov på gång).