söndag, november 04, 2007

Än mer svartjobb

Men, snälla ni, varför har ni bara svart städhjälp, svart snickarhjälp osv. Vet ni inte att det är förbjudet med svartarbete? Jag menar, ni som politiker har ju varit med och stiftat lagar om skatter och annat. Ni borde ju verkligen veta vad som gäller, eller är det bara för vanligt folk ni har lagstiftat för medans ni själva står över lagar??!! Eller vaddå??

Det börjar ju bli smått tragikomiskt, den här rundgången av moderater som inte vill betala skatt. Ni är ju höginkomsttagare som verkligen borde ha råd att betala för städhjälp, snickare m.m. Jag börjar ju undra om det är ren snikenhet det faktiskt handlar om....

Ni vill införa intyg för de som är hemma för vård av barn, VAB, striktare a-kassa, sjukskrivningar etc. men ni kan inte ens sopa rent framför egen dörr - där fusket frodas som mest! För sjutton alltså, känns riktigt oförskämt faktiskt, att bli betraktad som en potentiell fuskare bara för att man är förälder när de riktiga fuskarna är toppolitikerna!


Andra bloggar om: , , , , , , ,

11 kommentarer:

Spiff sa...

Vet du vad! Jag tror att 90% av sveriges befolkning bryter mot lagen varje vecka när det gäller skatter och avgifter. Det är barnflickor, tapetsering, älgkött, jordbruksdiesel i privatbilen, några flaskor taxfree för mycket, cigaretter, vedeldade pannor med egen skog, resor och krogbesök på arbetsgivaren(eller skattebetalarna) gratis fotbollsbiljetter, fri parkering, "skadade" varor, byte av tjänster, inte köpa fiskekort, och jag har hört att man inte får plocka mer än en viss mängd kottar utan att ta upp det i självdeklarationen!!!

Vi har ett sjukt skattesystem som skapar alla dessa avarter. Det är helt enkelt inte värt att vare sig ta jobb eller anlita någon som barnvakt om man skall följa lagen!

Jag skulle inte klara vänstermediernas "granskning" skulle du?

Anonym sa...

För det första undrar jag vilka vänstermedier Johan pratar om då enbart Aftonbladet inte tillhör borgerliga blocket.

För det andra så skulle mitt liv definitivt tåla en granskning. Jag har aldrig brutit mot lagen,fuskat med meriter eller ens varit otrogen.

Kanske symptomatiskt att så många borgerliga försvarare hävdar att alla fuskar. Genom sig själv känner man andra. Eller?

Maria

Vilket liv! sa...

Johan:
Vet du vad, jag skulle absolut tåla en granskning! Har ALDRIG fifflat med skatter eller avgifter, ingen gratis parkering, svartjobb, barnvakt (vad är det?), bensin eller annat.

Vi kanske är några få unika kvar i Sverige men då är det något att vara stolt över!!!! Eller ska jag kanske säga DUMMA??!!

Om vi alla börjar fuska hejvilt så blir det inte mycket kvar till vård, skola, omsorg + annat - men det kanske ingen bryr sig om...Vi säger som Sims NIMB = "Not in my backyard"

Har fått lära mig att alltid göra rätt för mig. Visst, det är inte alltid kul att betala skatt men vafan - det bestämmer inte du eller jag utan riksdagen! Gillar man inte det får man väl rösta på skattesänkarparti --- dvs. de som just nu inte kan göra rätt för sig - skattefuskare.

Hit med granskare - jag klarar allt!!

Spiff sa...

Maria, tom Svd har en oproportionerligt hög andel vänster-journalister, det är ganska väl dokumenterat.

Grattis "vilket liv" du är tydligen en ängel tillsammans med ett par promille till av befolkningen, aldrig ens en sjukskrivningsdag för mycket på skattebetalarnas bekostnad..

Men tror du det gör dig till en mer lämplig politiker?

Spiff sa...

Hej, klistarar in det här om någon tvivlar..

"Den generella slutsatsen tycks vara att svenska journalister skiljer sig avsevärt från valmanskåren i stort vad gäller partipreferenser och subjektiv vänster-högerplacering. Inte mindre än 26 % av journalisterna sympatiserar med vänsterpartiet, vilket gör Lars Ohlys parti till det största bland journalister. Socialdemokraterna har en andraplats med 23 %, följt av miljöparitet med 18 %. Moderaterna som enligt de senaste opinionsmätningarna är ikapp och förbi socialdemokraterna får bara 13 % av journalisternas sympatier. Stödet för centerpartiet och kristdemokraterna har visat sig ganska svagt medan folkpartiet tvärtom procentuellt sett brukar ha något fler anhängare inom journalistkåren. Denna statistik inbegriper alla journalister. De politiska preferenserna bland journalister på Sveriges Radio och Sveriges Television har visat sig vara än mer avvikande i den meningen att vänster- och miljöpartiets överrepresentation är än mer påtaglig samtidigt som moderaternas underrepresentation är ännu tydligare."

Skrivet av Proffesor Kent Asp.

Detta är ett enormt problem för den svenska demokratin..

Vilket liv! sa...

Johan: Va snällt av dig att kalla mig för ängel :). Är helt ärlig när jag säger att jag inte har fuskat - tro´t eller ej men det är sant.

Har man invandrarföräldrar (kom på 60-talet) så var assimilering ordet i min familj plus att jobba hårt och vara tacksam för att du bodde i Sverige. Fusk stod inte precis på dagordningen.

Kanske infödda svenskar resonerar annorlunda ;)

Anonym sa...

Spelar väl ingen roll vad journalisten röstar på - det är chefsredaktören som talar om för dem vad som ska skrivas och väljer vad som tas in i tidningen.

Man kan ju f.ö. undra om journalister, som ju generellt har större möjligheter att se politikernas moral och agerande på nära håll har påverkats av detta sitt insiderkunnande när de inte litar på M i samma grad som befolkningen i övrigt.

Tror dessutom att det är folk som bryr sig om att göra det som är rätt för andra och inte bara sig själva som blir de bästa politikerna.

Maria

Spiff sa...

Maria, nu är du mer än hjälpligt naiv!

Den kallas "tredje statsmakten" och är allt annat än demokratiskt val..

Om inte du kan erkänna att det är ett problem..
Så kan jag klistra in fortsättningen på rapporten!

Men du trodde ju inte på mitt första påstående heller.

Anonym sa...

Fredde här. Kan nån förklara för mig? Hur ska man kunna veta om man köper svart? Kräva kvitto och sedan kontrollera med skatteverket att det man köpt redovisats? Gör ni det? Jag är inte sarkastisk utan undrar verkligen.

Vilket liv! sa...

Fredde:
När jag anlitar hantverkare kollar jag alltid med skatteverket om F-skattsedeln är giltig. Är den det så litar jag på att när jag får kvitto på utfört arbete att det också blir bokfört rätt av hantverkaren. Men det är klart, säker kan man ju aldrig vara...


Varför kollar jag då? Jo, annars blir du som privatperson ansvarig för en en massa avgifter.

Spiff sa...

Men du vet inte!?

Altså kan du ha betalat svart..

Nu var jag jobbig..