torsdag, november 29, 2007

Släpp marknätet fritt!

Ibland blir jag så allergisk att det bara kryper i mig. Och just monopol av olika slag får mig ibland att fullkomligt gå i taket. Det är väl äntligen på tiden att Boxers Tv-marknät (det digitala)slopar monopolet och att istället olika aktörer släpps in på marknaden. Som Tv3 så snyggt uttrycker det "Där vilar ett stort ansvar på Boxer, eftersom de är monopolister i dag och kommer att behöva ändra sitt beteende. Om det ska bli konkurrensneutralt måste de släppa in andra operatörer i sitt system."

Jag har idag själv kabel-tv (via Telebyn) och är väl hyfsat nöjd med det men kan kanske tänka mig att byta till något annat som är bättre. Det som är riktigt trist på svenska Tv-utbudsmarknaden är framförallt att konkurrensen är så oerhört dålig. Nästan obefintlig. Visst, du har ViaSat, Canal Digital, Boxer och kanske någon aktör till. Men de har i stort sett likadant utbud, priserna skyhöga (kortavgift varje halvår, höga månadsavgifter osv) och ofta långa bindningstider med några månaders uppsägningstider. Allt för att hålla dig kvar i deras käftar så länge de kan.

Länge leve hoppet och just nu lever hoppet om bättre utbud till bättre priser.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

håller med dig för fullt! Ett jävla kartelsystem är det!

Anonym sa...

Det roligare är att det finns 5-7 kanaler som är okodade i det digitala marknätet. I England är alla kanaler okodade.