måndag, december 31, 2007

Får man göra vad man vill på egen tid?

Ok, vi vet alla att rökning är skadligt och att det också dödar. Men ändå har jag svårt att ta till mig förbudsivrarnas sätt att tvinga folk att sluta röka. Att förbjuda folk att röka på arbetstid är ett populärt sätt att gå tillväga; att göra det svårt och besvärligt för folk att ta en cigarett i samband med fikat.

Men frågan är vad gör man om folk väljer att flexa ut? Om de helt sonika väljer att sluta jobba för en si så där 10 minuter så att de kan ta en rökpaus. Jag är inte någon som helst expert på kollektivavtal och andra fackliga avtal men nog sjutton måste det kunna vara avtalat att man har rätt att lämna arbetsplatsen under arbetstid (i alla fall om man är tjänsteman).

Så vad gör man nu då? Det är klart att det kan finnas arbetsrättsliga perspektiv på det här. Jag ser det i alla fall från ett frihetligt perspektiv - är själv icke-rökare men har svårt att se hur man kan förbjuda arbetstagare att röka. Det är faktiskt ett val människor väljer att göra. Ibland gör vi människor inte särskilt smarta val men det är upp till var och en att själv bestämma hur man vill leva sina liv.

Jag tror säkert att det kommer att bli en större diskussin kring förbjudet och att åsikter från alla håll och kanter kommer att vädras. Vem som i slutändan vinner - kan vara svårt att förutsäga.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: