måndag, december 03, 2007

Gärna barn i Sverige

En ny undersökning visar att det i Sverige föds fler barn per kvinna än EU-genomsnittet. Jag undrar om någon verkligen är förvånad över resultatet. Man säger att det bl a beror på att högkonjunkturen - att det alltid föds fler barn under en sån här tid när folk har jobb och förhoppninsvis god ekonomi.

Men för mig är det allra viktigaste skälet att Sverige har, i mitt tycke, världens mest generösa familjepolitik (föräldraledighet, vård av barn osv.) och dessutom också en fantastiskt bra och välutbyggd barnomsorg. Jämför detta med länderna i sydeuropa så sker man skillnaden direkt - där föds det väldigt få barn och nu är politikerna i t ex Italien allvarligt oroade över utvecklingen. Sker det ingen förändring i dessa länder finns det risk för att befolkningen faktiskt kan minska.

Så hur svårt är det egentligen för politikerna att begripa - ge familjerna en bra föräldraledighet i kombination med bra barnomsorg så föds det också fler barn. Enkelt, eller hur?


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

fler barn = mer miljöförstöring

Vilket liv! sa...

Inga barn = mänskligheten dör ut!

Anonym sa...

Detta hade varit goda nyheter om det betytt att Svenskar skaffar fler barn. Tyvärr påverkar utlandsföddas barn statistiken markant. En betydande del av invandringen till Sverige härör ifrån Somalia där varje kvinna i snitt föder knapp 7 barn!

Vilket liv! sa...

För mig spelar det ingen roll varifrån folk kommer. Bor man i Sverige och får barn här - så är väl det bra? Ingen befolkningsminskning utan istället bra tillgång på framtida arbetskraft.

Marika sa...

Jag bor i Frankrike, ett land som ligger i toppen nar det galler natalitet.
Jag kan halla med dig om att Sverige har ett av varldens generosaste familjepolitik. Vilken drom att kunna vara hemma med sitt barn i ett helt ar!! (sen ar det manga som har mage att klaga pa det, for att det ar alldeles for kort..)
I Frankrike ar man mammaledig i 22 veckor med sitt forsta barn. 6 veckor innan forlossningen och resten efterat. Barnet ar alltsa knappt 3 manader gammal nar du ar tvungen att aterga och jobba.
Jag har inte riktigt forstatt hur man orkar. Jag hade "tur" att vara arb.los med mitt forsta barn. Nu skulle jag garna vilja ha ett till barn, men tvekar eftersom jag kommer vara tvungen att lamna ifran mig min bebis sa snart...

Daremot blir frankrikes familjepolitik generosare om man far flera barn (typ 3), da far man avdrag pa skatten, langre mammaledighet osv.
Sa det kan nog ha att gora med den hoga nataliteten.

Oj, sorry, blev visst en lang kommentar...

Vilket liv! sa...

Tack för inblicken i hur det är att vara småbarnsförälder i Frankrike :-). Verkligen viss skillnad mot Sverige.

Har inte Frankrike något slags vårdnadsbidrag också? Eller är det bara något man kan få om man har flera barn?

Intressant att Frankrike är mer generösa mot 3barn+ familjer än mot de som har har färre. Borde man inte istället vara generös från början så att fler par överhuvudtaget vill skaffa (ett el två) barn än att färre familjer skaffar 3 barn eller mer?

Socialpolitik är ibland oerhört intressant -särskilt som den också till viss del också är färgad av religiös och kulturell bakgrund.

P.S. Lååånga kommentarer är alltid välkomna! :-)

Anonym sa...

Jag har fött sju barn själv,och det gör väl mig konstig kanske.Jag säger bara det jag tror,folk är för självcentrerade för att orka skaffa "många" barn idag.Uppoffringen är för stor,man kanske inte kan köpa alla kapitalprylar man vill,inte resa så ofta och så vidare.Det är helt enkelt för obekvämt.Dessutom måste du nästan vara över 30,färdigutbildad och ha arbetat i flera år för att få en hyfsad föräldrapenning-Hur många barn hinner du få då,om du får ditt första vid 31?

Vilket liv! sa...

Det är rätt så ovanligt att ha "många" barn idag - sen kanske man definierar många lite olika :-). Jag tycker det är häftigt när jag träffar eller hör om någon som, låt oss säga, har fler än 4 barn.

Det är ju som du säger en ekonomisk uppoffring; får avstå från en del av det som många tar för givet - utlandssemestrar, dyra prylar osv. Men å andra sidan så får man så mycket mer...

Så som dagens system är utformat, särskilt det som nya regering införde, är det väldigt svårt att komma upp i en hyfsad föräldrapenning - särskilt om man väljer att ha flera barn - med tanke på att det man kanske är hemma o VAB:ar och det går ju också på hur man beräknar föräldrarpenningen.

Jag tror snarare att vi går mot att fler familjer kanske väljer att max skaffa sig 1-2 barn. Allt beroende på ålder (när man får första barnet), ekonomi, samhällssituation osv.

Lycka till med familjen!