onsdag, december 19, 2007

Mansgrisar är de allihopa, allihopa...

Buuu, till Riddarhuset, troligen de ärkekonservativas sista bastion i det här landet. De har nu röstat ner förslaget till kvinnlig representation i direktionen - dvs. styrelsen för Riddarhuset. Så här säger ordförande Henrik Ankarcrona: "I dagens Sverige finns bara en syn på saken. Det är ett minfält och då får man acceptera att få på nöten", vidare tycker karln att "Om kvinnor släpps in i de beslutande organen befarar Ankarcrona att trycket ökar på fler regeländringar kan komma".

Jag hukar mig för förändringarnas vindar som blåser överallt i samhället - dock inte över Riddarhuset. Har de helt och hållet missat att vi har kvinnlig tronföljd???


Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 kommentarer:

darrenj sa...

Som jag är inte född här och alltid betraktade Sverige som ett länd som är mer jämlika än andra länder (dem flesta i alla fall). Kulturella revolutionen på 70 talet osv. Jag är väldigt förvirrade att adels systemet finns kvar och frodas fram så ordentligt. Intressant.

Vilket liv! sa...

Adelns makt försvann för många år sedan och nu lever bara Riddarhuset kvar som en relik.
Det kan i och för sig vara en historisk intressant poäng att ha kvar Riddarhuset men samtidigt är de väldigt otidsenliga.

De signaler de sänder ut till sina medlemmar är att män och kvinnor inte är jämställda.

Christian sa...

Instämmer till fullo! Är själv adelsman men tänker nog sluta med det nu. Mitt enda skäl till att vilja stanna kvar i riddarhuset och fortsätta betala kapitationsavgiften (300:-/år) är att mina barn, om jag skaffar några, ska kunna söka stipendier där när de pluggar (fick själv mellan 7-14000 kr till sommaren när jag pluggade - det var väldigt välkommet eftersom adlig inte alls är detsamma som rik). Jag får väl ta det på mitt samvete om det blir aktuellt, och själv skjuta till lite pengar till barnen till sommaren om det kommer att behövas, för jag vill banne mig inte fortsätta betala pengar till en så förlegad institution.

Vilket liv! sa...

Rakryggat av dig! Riddarhuset är ju en historiskt intresant institution - men frågan är hur länge den kan överleva i ett modernt samhälle med en betydligt mer jämställd syn på män och kvinnor än vad de själva har i dagsläget.

Att de har generösa stipendier är ju kanon- bara att tacka och ta emot!

Skulle du inte kunna försöka ändra inifrån....det kanske är lättare att förändra om påtryckningarna kommer från medlemmarna själva... - bara en tanke....

Christian sa...

Det är ju just det jag försökt göra...

Det finns säkert fler som tänker som jag och inte vill förknippas med dem om de är så pass dammiga, och om de inser att de förlorar pengar på att vara sin mossighet kan ju underverk ske. Jag tror knappast att en enda medlem hade gjort så här om de hade släppt igenom förslaget istället. Och faktum är att jag har funderat på att göra detta sedan en tid, av liknande skäl, men detta var droppen.

Och om inte de gamla stötarna ändrar sig kommer det ju alltid nya generationer med nya synsätt, och om de nya generationerna väljer att sluta stödja såna här fasoner kommer ju riddarhuset att självdö. Ur de ultrakonservativas perspektiv ser jag det på sikt som en lose/lose-situation, eftersom tiderna obönhörligen rör sig framåt.

Och för övrigt finns det väl inget starkare incitament än pengar...

Anonym sa...

Helt rätt, adeln har ett rikt arv och ska behålla detta. Att sänka nivån på kompetensen för att passa kvinnor (likt det var förslag om att göra i brandkåren) vore fullständigt oförsvarligt.

Att män är bättre ledare (bland annat) än kvinnor ses ju som en självklarhet i världen. Sverige är kanske ett undantag då vi gladjeligen tillåter att kvinnor får ledande positioner inom politiken och statliga ämbeten. Detta har också lett till ett land som snabbt förfaller, främst pga den otroliga massinvandring som leder till ökad brottslighet och sämre resultat i både skola och arbetsliv.

Om svenska män hade fått styra så hade det självklart sett bättre ut och landet hade i det stora sett ut som det gjorde på 70- och sent 80-tal. Alltså ett rikt land med rättsäkerhet, låg kriminalitet och familjer som bestod av mamma-pappa-barn.

Riddarhuset är den sista svenska bastionen, det sista vi svenskar (de få som inte flytt landet än) har att vara stolta över. Det och ishockeylaget. Leve Sverige, landet som dog på mitten av 1980-talet.

Kvinnor borde veta sin plats och historien har visat att de bästa nationerna har haft kvinnor som skött sitt och inte försökt lägga sig i när männen bestämde. Roligt faktiskt hur de som nu invaderar vårt land ofta har en mer givande syn på kvinnors roll än de upplysta svenskarna.



P.S Om du gick på allt jag skrev så tycker jag jävligt synd om dig, men delar av det jag skrev både är sant och är ett stort problem för Sverige. Nu återstår för dig att lista ut vilka delar jag skrev enbart för att provocera och vilka delar jag skrev för att informera. Om du inte är säker på vad som är vad, då är du inte en människa som betyder något. :) D.S

Vilket liv! sa...

Illwill:
Din kommentar publiceras inte. Otrevliga kommentarer är bara bortkastad tid!