tisdag, december 18, 2007

Pass, körkort eller ID-kort

Det finns ju helt klart stora fördelar med att inte behöva släpa med sig passet när man reser inom EU - i alla fall inom Schengen-området. För mig är det ibland ett ytterligare stress moment - det här med att komma ihåg passet....Det har inte hänt alltför många gånger att jag satt mig i bilen på väg till färjan eller till flygplatsen och kommit på att jag glömt ta med det....Men ändå...

Jag har fortfarande minnen kvar från barndomsresorna till farmor och farfar i Istrien - hur vi stod i timslånga köer vid gränskontrollerna. Allra värst var det mellan Tyskland och Österrike (strax utanför Salzburg). I och för sig så var det även köer mellan Danmark och Tyskland och definitivt för att komma in i Jugoslavien. Dessa tullare, oavsett nationalitet, som granskade allt och alla in i minsta detalj.

Vid ett tillfälle blev mina föräldrar stoppade och det bestämdes då att bil och all packning skulle genomsökas. Det var redan sent på kvällen och det här skulle minsann ta sin lilla tid....Då plockade pappa helt sonika upp min lilla cykel så jag fick cykla omkring inne i tullparkeringen medan genomsökningen pågick. Jag blev överlycklig över det här tillfället - att få cykla på min helt nya lila cykel - men mina föräldrar var inte precis lika glada.

Just därför att jag har erfarenhet av köer och andra krångelheter för att resa mellan länder, ser jag idag bara positivt på Schengen-avtalet och möjligheten till full rörelsefrihet.

Jag kanske också skulle ta och ansöka om det där nya ID-kortet....så att jag kan glömma passet....utan konsekvenser...


Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: