måndag, december 17, 2007

Vart är vi på väg?

Vad är det som händer i samhället? Att ungdomar hotar med kniv eller till och med knivhugger rektor/lärare. Har dessa ungdomar inget som helst vett mellan öronen, eller vaddå? För mig är det ett avgrundslångt steg från att ha en diskussion med någon till att sedan dra vapen mot densamme...Uppenbart är det inte lika svårt för alla - toleransnivån mot oliktänkande verkar vara oerhört låg, kanske till och med obefintlig..

Det som slår mig kanske allra först när jag läser om dessa ungdomar är att det faktiskt handlar om killar och inte alls om tjejer. Hur kommer det sig egentligen? Är dessa killar så väldigt mycket dummare, eller vaddå? Jag tror inte att man alltid och jämnt och ständigt kan skylla på omgivningen, uppväxtmiljö osv. Någonstans har man också ett personligt ansvar för hur man beter sig mot sin omgivning.

Om jag nu ska raljera riktigt ordentligt så har ju dessa killar (för det är killar vi pratar om här) växt upp i ett relativt kravlöst curling samhälle och "skolsystem". Troligtvis har ingen haft nerv nog att ställa krav och sätta upp spelreglerna för dem och utifrån detta har killarna självklart formulerat sina egna. Jag tror att genom att inte ställa krav på folk (inkl. ungdomar) visar man att man inte bryr sig. Gör-vad-du-vill-mentaliteten skadar så mycket mer än vad den gör bra. Så hyfsat enkelt är det.

Om skolorna inte ens kan förmå eleverna att t ex inte prata i mobiltelefon under lektionstid - hur mycket respekt har ungdomarna då för resten av reglerna i skolan. I och för sig så kanske det inte finns några sådana (regler alltså) kvar och då behöver ju ingen bry sig....

Jag tror inte svenska ungdomar som växer upp i kravfrihetens förlovade land är lyckligare, presterar bättre skolresultat än andra EU-ungdomar, är smartare/mer begåvade osv. All den här kravfriheten har istället gjort att det är betydligt lättare och snabbare för vissa ungdomar att hamna i klammeri med rättvisan. Dessutom har ju lärarna och rektorerna bevisligen fått en bedrövlig arbetsmiljö.



Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: