tisdag, januari 08, 2008

Hur många prickar ska det vara?

Hm, jag vet inte riktigt vad jag tycker i frågan - inte helt 100 i alla fall. Det kanske är så att det behövs någon slags ändring i politiken för att på så sätt öka trafiksäkerheten, eller? Men på vilket sätt är svårt att säga. Nu föreslås det att man ska införa ett slags "pricksystem" där man förlorar körkortet efter att ha fått 3 prickar. Alltså får man börja om på ny kula med teori och uppkörning....

Men så blir jag lite oroad när jag hör tongångar som: "Håkan Östlin, utredaren på Vägtrafikinspektionen som står bakom förslaget, betonar att frågan är komplex och måste utredas än mer konkret. Han ser ändå det viktigaste argumentet mot ett skifte av system som rent byråkratiskt:
– Det skulle kosta på en del och det skulle krävas arbete. Men vi i Sverige är världsledande inom trafiksäkerhet så visst skulle vi klara det om vi ville"


Men egentligen fattar jag fortfarande inte varför man vill införa det....


Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: