onsdag, januari 02, 2008

Klockrent om skolan

Javisst är det så att ibland sätter andra ord på vad man själv tycker och tänker - och de gör det jättebra. Läser SvD:s Per Gudmundsons ledare om dagens svenska skolan och känner igen min egen skoltid på 70-talet. Hade min klassföreståndare, andra lärare och studierektor på skolan som var aktiva inom Kpml (r) med allt vad det innebar av åsikter och politik.

Jag kom ihåg att mina föräldrar alltid hade åsikter om det - och att de inte var särskilt nöjda med vare sig lärare eller undervisningen. Tyvärr var det ju så på den tiden att det inte gick att byta skola utan man var helt enkelt hänvisad till den skola som låg inom det egna s.k upptagningsområdet.

Nix, det är verkligen dags att genomföra en nydaning inom skolan - kunskap måste ges värde och Sverige måste också kunna konkurrera med omvärlden när det gäller kvalitet på utbildningen. Vilket annat val har vi eller finns det?


Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

C sa...

Ska bli gymnasielärare, och jag kan intyga att vänsterflummet fortfarande har en stark position på lärarhögskolan i Stockholm. Jag förstår inte att utbildningsväsendet fortfarande är i händerna på rödvinsvänstern....

Vilket liv! sa...

Det är egentligen helt otroligt att flummet fortfarande har ett starkt grepp om utbildningsväsendet - både för elever och för blivande lärare.

Starkt av dig att välja att bli lärare - nog för att ni verkligen behövs men själv skulle jag aldrig orka med "kravlösheten" och den obefintliga befogenheten att t ex ta ifrån ungarna mobiltelefon som ringer under lektionstid....
Lycka till med både utbildning och jobb! :-)

Anonym sa...

Jag gick också i skolan på 70-talet. Vad snackar ni om? Det är nog så att om något upprepas tillräckligt många gånger så blir det sanning.

Vad är problemet med att ha lärare som sympatiserar med kpml(r)? Och hur hänger det ihop med "vänsterflum"?

Känner ni till vad kpml(r) stod för? Jag hade både anarkister och r-are som lärare och hade aldrig några problem (lika lite som med duktiga (m)-lärare). Men de var oftast tuffare än de "traditionella" lärarna när det gällde analytiskt tänkande.

Slutligen, internationella undersökningar (som i sig kan kritiseras som jämförelse, men det är ju "flumskolesnackarna" som valt den linjen)) visar tydligt att svensk skola stod i topp under sent 70-tal och 80-talet, precis mitt i den påstådda "flumskolepoken".

Är man lärarkandidat och anser pedagogik och didaktik vara "vänsterflum" och tycker man ens lärare på LHS är så dåliga, så kanske man skall fundera på om man valt rätt yrke. Det ni lär er på högskolan är inte något som man kommit på under 70-talet. Det är förankrat i internationella forskningsprocesser över decennier. Men tycker man allt detta är "flum" så är det inte konstigt om det inte fastnar. Läs på och respektera dina lärare och den kunskap de bär på så blir du kanske också en bra lärare. Om inte, blir du en dålig pamflettlärare utan styrsel. Då föredrar jag att mina barn får en (r)-are som vänder på alla stenar, även om jag har en liberal världssyn.