tisdag, januari 01, 2008

Höjd skatt ger inte effekt

Samma visa och melodi som alltid - man tror att höjd skatt på bensin och diesel ska minska utsläppen och få folk att köra bil mindre. Frågan är egentligen hur naiv, eller ska jag säga dum, man är som tror detta?! "Det är en droppe i havet eftersom det släpps ut ungefär 60 miljoner ton växthusgaser per år i Sverige"

De som påverkas mest av de här skattehöjningarna är självklart låginkomsttagare. Jag kan tänka mig hur det t ex kommer att påverka en offentliganställd ensamstående förälder....snacka om att klasskillnaderna kommer att öka. Det som är än mer trist i det hela är att om det hade varit s+v+mp vid regeringsmakten hade höjningen inte stannat vid 29 öre - det hade miljöpartiet absolut sett till!

Jag undrar om folk verkligen fattar hur Sverige ser ut som land - vart det bor folk....att det bor människor i glesbygdsområden och inte bara i storstäderna. Men det kanske finns en tanke bakom det hela: "Det påverkar även de långsiktiga valen, som vilken bil man köper och var man bosätter sig". Det här är en kommentar från Naturskyddsföreningen och den visar på en skrämmande maktarrogans....man vill alltså med ekonomiska medel styra vart folk ska bo!!!

Frågan är hur man gör med de områden som det inte är "lämpligt" att bo på - områden där är man är beroende av en eller två bilar i familjen.....är det tänkt att dessa bostadsområden ska fasas ut, eller vaddå? Vad händer då med fastighetsmarknaden? Vad händer om/när fastigheter förlorar i värde pga en sån här okänslig och maktfullkomlig politik?

Att säga att man gör det i miljöns namn tror jag de allra flesta betackar sig för. Det finns så många andra och bättre vägar att gå för att värna miljön men att beskatta bort folk från hus och hem är inte vad jag vill att politik ska handla om. Undrar vad miljöpartiet står i den frågan?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Självklar fungerar ekonomiska styrmedel!!! Det har de alltid gjort och kommer alltid göra. Men de är givetvis inte den enda kraften. Men det är likväl ett faktum att vi också har stärde i sverige som skapades enbart av ekonomiska skäl. Kiruna till exempel. Fanns ingen stor stad där innan gruvan öppnades. Om jag inte minns fel så är det ca 100-150 år sedan. Så alla som flyttat dit har gjort det för att det finns ekonomi i det. Kanske som var och ens största drivkraft, men på det stora hela. De första flyttade dit för att det fanns jobb.

På samma sätt kommer Sverige fortsätta förändras och ekonomiska förhållanden kommer fortsätta påverka vilken väg vi går. Förutsättningar för lokala små affärer kanske förbättras om det blir dyrare att åka till stormarknaden. Vi kommer bo närmare våra jobb kanske. Och en massa annat.

Och förr eller senare kommer vi tvingas fundera på bilen i varje fall. Bensinen tar slut. Finito. Vad göra då? Skatteökningen idag är en droppe i havet i långa loppet.

Vilket liv! sa...

Du har helt rätt i att Kiruna skapades då gruvan började exploateras - och hur är tanken att man ska göra nu då? Är det tänkt att man ska styra befolkningen i norrlands inland till städerna och överge de små samhällen?

Faran som jag ser det är att den naiva tanken får styra - att vi ska bo och jobba på orten, att vi förutsätter att hela storfamiljen bor på en o samma ort, att man ska kunna cykla till och från jobbet osv.

Låter som Bullerbyn men är väldigt långt ifrån verkligheten. Det har investerats ofantligt mycket pengar på att få landet att se ut som det gör - vägar för att bygga ihop Sverige, stadsdelar/förorter för att inte få så stor förtätning av städerna, osv. För att inte nämna att vi har det klimatet vi har.....

Jag är helt klart för ökad satsning på forskning för att på sikt kunna ersätta bensin med annat drivmedel men det är bara att konstatera att bilen som sådant färdmedel inte kommer att ersättas på många, många år....så ser samhället helt enkelt inte ut.

Vi måste se till att folk har drägliga och rimliga livsvillkor - eller är vi ute efter att skapa ohållbara livsstituationer för människor - inte tvärtom.

Höjd skatt på drivmedel ger mindre pengar över till annan konsumtion; mat, kläder osv. Minskar efterfrågan minskar också jobben - ekvationen behöver inte vara svårare än så här.

Det måste vara en rimlig balans - inte ett ensidigt tänk att skattehöjningar löser alla problem.