söndag, januari 06, 2008

Mobil i bil

Jag gillar verkligen att köra bil och tycker nog att de flesta bilister sköter sig hyggligt ute på vägarna. MEN så har vi de som inte gör det ---- nämligen de som envisas med att prata i mobiltelefon samtidigt som de kör bil!! De byter filer hej vilt utan att blinka, gör snabba och livsfarliga omkörningar i ena sekunden för att sedan i nästa sekund bromsa ner och slänga sig ut i nästa filbyte.

Verkar ibland som om mobilpratet gör att hjärnan inte riktigt hänger med i tänket....det är "här-och-nu"-tänket som gäller. Man funderar inte över konsekvenserna av sitt agerande utan man är istället helt och fullt fokuserad på mobilsnacket.

Jag (och flera med mig) brukar hålla mig undan bilister där jag ser att de pratar i mobilen; för om jag har bättre koll på dem (eftersom de nästintill har obefintlig koll själva) så hoppas jag undvika att olyckor händer.

T ex var jag och handlade igår och då svänger en bil ut rakt framför mig (denne har väjningsplikt) och gasar på som bara den för att sedan bromsa ner till 40-50 km/h (på en 70-väg). När jag sedan kör om ser jag mycket riktigt att idioten pratar i mobil....

Nix, jag är förbannat trött på dessa mobilpratande idioter. Hur svårt kan det vara att köra in till sidan ta samtalet eller i alla fall be folk återkomma när det är ett lämpligare tillfälle till snack?! Jag tror inte riktigt på ett mobilförbud när man kör bil - att det skulle ha någon verkan. Däremot tror jag att det skulle ge en markering att det inte är ok. Det här låter säkert flummigt - och det är det - men jag vet faktiskt inte hur man kan komma tillrätta med dessa, i många fall, farliga förare.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: