Cirkeln är så att säga sluten. GM, General Motors, har bestämt sig för att behålla Opel och då kan man ju tro att glädjen skulle vara på topp hos tyskarna. Alltså ingen försäljning pga "den förbättrade marknaden för GM under de senaste månaderna, och betydelsen av Opel/Vauxhall för GM:s globala strategi". Nice, alltså!
Betyder det då att saker och ting blir som de alltid har varit? Inte nödvändigtvis - företagsstruktering lär det säkert bli i någon form. Är tyskarna glada och nöjda med beskedet? Nix, inte alls. De har istället gått och blivit tvärsura, är nu på krigsstigen och hotar med strejker. Britterna däremot (och även spanjorerna) är betydligt mer positiva till GM:s beslut. Det måste svårt "to please everyone".
Nu måste GM betala tillbaka alla de miljarder de har lånat till höger och vänster. Ska bli intressant att se hur mycket de rent konkret och faktiskt kommer att behöva betala tillbaka. Det har ju tidigare varit så att storföretag och banker lättare har kunnat slippa betala tillbaka sina lån. Ett gott exempel på det här är väl bankkrisen under 90-talet då det pumpades in pengar till bankerna. Hur mycket av detta har egentligen betalats tillbaka?
Nåja, ett rakt besked har ju amerikanarna också att komma med när det gäller den svenska biltillverkaren: "GM aviserade inga ändringar i planerna på att sälja Saab" . Intet nytt under solen där alltså.
Med tanke på att det går allt bättre för Volvo - i alla fall minskade förlustsiffror - kan man nu fråga sig om det finns en möjlighet att Ford behåller företaget??!! Så länge inget rent formellt är underskrivet och klart kanske det finns en liten, liten möjlighet. Kanske. Eventuellt. Hypotetiskt sett.
Läs även andra bloggares åsikter om GM, Opel, Ford, Volvo, Tyskland, Bilar, Ekonomi, Företag, Jobb, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar