få utbildningssystemet upp till den nivå man önskar.
När det gäller legitimationsfrågan vill jag jämföra med yrkesgruppen socionomer. Där införde man socionomauktorisation med motiveringen att det skulle förbättra kvalitén och garantera att man hade socionomer i socialtjänsten. Det var ett stort pådrag kring det här och förslaget höjdes till skyarna. Idag däremot är det rätt så tyst på den fronten. Och det har inte blivit så mycket bättre för socionomerna som yrkesgrupp. De är fortsatt en utsatt grupp med en alldeles för hög arbetsbörda och med för dålig lön.
Visst är det viktigt att man synar utbildningssystemet och jag tycker absolut att man behöver satsa på kvalitativa insatser i skolorna och på den pedagogiska delen. Det handlar också om en attitydförändring bland både lärare och elever. Det är dags att man ser skolan som en viktig och betydelsefull faktor för samhället och för samhällsutvecklingen. Både lärare och elever måste få studiero i skolan och den pedagogiska utvecklingen måste gå framåt.
Vi måste sluta att se skolan som ett trendprojekt och istället ge den arbetsro. Detta innebär inte att utvecklingen stoppas och står stilla utan att man helt enkelt slutar experimentera med än det ena än det andra utan någon som helst utvärdering av det som varit. Man behöver liksom inte uppfinna hjulet mer än en gång!
Istället för någon slags halvflummit lärarlegitimation - ge lärarkåren bra löner och arbetsvillkor. Det tror jag skulle ge bättre och långvarit effekt på skolan i sin helhet.
2 kommentarer:
jisses vad seriös du är moster =) Är faktiskt första gången jag är inne på din blogg för jag visste inte ens att du hade en. Många fina tankar och bra åsikter, skönt att det finns människor som du som orkar kämpa och vågar stå upp för det de tycker!
Åsikter bör man ha ;-). Har lagt till din blogg - kul o intressant med lite mode också.
Skicka en kommentar