lördag, juni 26, 2010

Cash is king!


Jag känner mig inte precis som en miljonär. Men det kanske är vad jag är - i alla fall om man ska tro SCB. Värdet på bostäder går upp (och taxeringsvärdet) och därmed har vi helt plötsligt skapat fler miljonärer i Sverige.

Vete sjutton hur ska spendera min helt nyvunna och intet anande rikedom....Hm, kanske borde jag vända blicken mot sydligare nejder, till Grekland som nu säljer ut en del av sina fantastiska öar! Kanske dags att göra ett sådant där berömt klipp? Det är ju inte varje dag man har möjlighet att köpa sig en alldeles egen paradisö.


"Som prisexempel kan nämnas ön Nafsika i joniska havet som redan har privat ägare och är utannoserad på sajten Private Islands. Prislappen ligger på 15 miljoner euro, över 150 miljoner kronor och ön är runt fem kvadratkilometer stor. Men det går att komma billigare undan. Andra öar, som kanske mer får betraktas som holmar, går att få för 2 miljoner euro, alltså drygt 20 miljoner kronor. "
Så har du ett antal miljoner euro på banken så är det ju bara att slå till. Det är bara fantasin och plånboken som sätter gräns för hur stor och tjusig ö du kan köpa. För visst sjutton är det häftigare att kunna säga att du äger en lite grekisk ö än något som ligger runt Sveriges kuster där badtemperaturen sällan är över 20 grader? Och för att inte nämna algproblemet.
Jag suckar djupt och inser att jag får drömma ett tag till för än så länge har jag inte alla dessa miljoner som krävs för en egen paradisö i Medelhavet. Vilken tur att drömmar - än så länge i alla fall - är helt gratis.



Läs även andra bloggares åsikter om Politik, Ekonomi, , , , ,

Inga kommentarer: