lördag, augusti 07, 2010

Vad gör bäst nytta?

Jag tror inte det har undgått någon att kvinnorna har en svår situation i Afghanistan. Visserligen lite mindre nu när talibanerna inte längre styr men ändå inte på något sätt en ok situation .

Och visst önskar jag att världen försökte göra lite mer för kvinnor och barn än vad man gör idag. Och visst önskar jag att det fanns ett mer mänsligt perspektiv på interventionen i landet än vad det gör idag.

Därför blir jag bara beklämd när Carl Bildt i sin blogg skriver att Väst bör stanna kvar i Afghanistan för kvinnornas skull - för att rädda dem från talibanernas hemska styre. Det hela klingar riktigt illa i mina öron - falskt och som något man kommer på i elfte timmen som för att rättfärdiga något.

Kvinnorna i Afghanistan förtjänar så mycket bättre än det här. De förtjänas att tas på fullaste allvar och bör ges det stöd som gagnar dem och deras barn och övriga familjer bäst. Tillgång till bra sjukvård och möjlighet till bra utbildning är ett utmärkt sätt för kvinnorna att kunna ta del av samhället och möta männen på deras politiska spelplan. Kunskap är makt och den devisen gäller även i Afghanistan.



Läs även andra bloggares åsikter om Kvinna, Mänskliga rättigheter, , , ,

Inga kommentarer: