söndag, september 18, 2011

Förändringsarbete

Jag började ett nytt jobb för ungefär ett halvår sedan och jag trivs jättebra både med kollegor och mina arbetsuppgifter. Men det finns faktiskt ett MEN. Och just mitt MEN är arbetsplatsens arbetstidspolicy. Just nu är det inte tillåtet, att på arbetstid, jobba när man reser! I mitt fall betyder det att jag inte kan utnyttja min restid på ca 1 timme och 20 minuter vardera vägen till arbete! Visst skulle jag kunna arbeta men då gör jag det på egen tid - får då inte räkna in det i vare sig arbetstid eller flextid. Och det här är något jag vägrar göra. Jag arbetar INTE gratis!

Det är synd när organisationer är stelbenta och omoderna. De ser inte att medarbetarna vill ha förändring och de ser heller inte de tekniska lösningarna som redan finns där. Alla medarbetare har redan idag bärbara datorer med inbyggda modem (med simkort för uppkoppling) och mobiltelefoner. Det som fattas är en ledning med moderniseringstänk och innovationsförmåga.

Som på många andra arbetsplatser går det rykten. Det pratas om att ledningen börjar bli orolig över personalomsättningen på ungefär 25 procent och att man vill se över de avtal och policies som finns. Vis av tidigare erfarenheter är det ingen som vågar göra vågen ännu - alla vill ha en förändring till det bättre men ingen vill tro på det förrän avtalen är i hamn.

Spänningen är olidlig och förhandlingarna fortsätter bakom stängda dörrar. Det lär nog dröja innan vi ser några resultat och förändringar men hoppet finns där. Nu gäller det att högsta ledningen också vågar ta ett stort steg in i det moderna arbetslivet.


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,

Inga kommentarer: