torsdag, maj 28, 2015

Trolldag i skolan

Förra veckan kom det en lapp från skolan...som skrev att det just idag är Trolldag för Lillans klass. Hela dagen. De MÅSTE  komma till skolan utklädda till Troll. Japp, så stod det faktiskt på lappen. ALLA BARN ska vara Troll. Punkt slut. Inga undantag.

Jaha, och vad gör man egentligen på en Trolldag då? Jo, barnen leker med sina fadderbarn. Alltså ingen skolundervisning för Trollbarnen utan enbart lek och korvgrillning i skogen. HELA DAGEN.

Hur tänker skolan egentligen? Skolresultaten i Sverige är inte de bästa men vi anser oss ändå kunna lägga en hel jäkla dag på att leka Troll i skogen! Sorry, men jag håller inte med om det!

Om det vore så väl att det bara handlar om en dag per år för sådana här tokerier. Men det är inte bara en dag per år. Det är många dagar per år som går åt till att vara Troll i skogen, FN-dagen firas under en heldag (ingen undervisning då heller), Lucia-dagen är inte bara en dag utan klasserna lusar för allt och alla. Tror Lillens klass missade ett par dagars undervisning för att de tränade på Lucia-förställning och sedan var det ju så klart själva Lussandet också.

För att inte tala om påskpysseldagar, julpysseldagar, skolans stängningsdagar (fyra stycken per år) och så vidare!

Det är inte kul längre! Hör ni det! Jag vill att mina barn ska gå i skolan - inte på någon pysselverkstad! Jag vill att mina barn ska göra skolarbetet i skolan - inte att ni ger mer läxor och stjälper över jobbet på föräldrarna för att ni inte hinner med under skoltid på grund av alla "sidoaktiviteter". Nej, det är faktiskt inte ok!



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: