onsdag, juni 24, 2015

Långweekend på hjul, del 1

Vi tog ett par dagar extra ledigt kring helgen 6 juni och drog iväg med husbilen. Resan gick söderut och det egentliga målet var att vara med på ett dop på söndagen. Vi hade någon dag före och sedan ett par dagar efter dopet att dra dit näsan pekade.

Och näsan pekade första kvällen mot Lyrestad och Göta kanal där vi hittade en bra övernattningsplats i gästhamnen till det trevliga priset av 150 kr. Det fanns ingen el eller gråvattentömning men däremot fina toaletter och duschutrymmen.
Kvällen bjöd på en härlig solnedgång och spegelklar Göta kanal. Här fanns så klart en geocache som vi passade på att logga.

Rakt över kanalen ligger den trevliga ställplatsen

Vy från gästhamnen mot kyrkan
Vi vaknade hyfsat tidigt efter en god natts sömn (vi sover allihopa riktigt bra i husbilen) och körde vidare mot nästa mål, Läckö Slott. Vi har aldrig tidigare varit där så det här var lite av en chansning och lite av att det passade bra med tanke på var nånstans dopet skulle vara dagen efter.

Vackert slott även om vädret inte visade sig från sin bästa sida.

Runt slottet går det en fin promenadstig och alldeles bredvid låg ett Naturrum - Victoriahuset.
Vi gick in på slottet och fick en riktigt bra guidad tur som tog drygt en timme. Efter det promenerade vi runt slottet och gick sedan in på Naturrum - Victoriahuset och lärde oss en hel del om Kinnekulle-området och om Vänern.  De hade en tipspromenad för ungarna som vi också gjorde. Här i området fanns också en geocache som vi loggade.

Efter besöket på slottet var vi i valet och kvalet om vi skulle stå kvar på parkeringen över natten för ca 100 kr eller om vi skulle ta in på Läckö camping några hundra meter från slottet. Vi bestämde oss till slut för campingen då vi bland annat ville grilla på kvällen och ta en dusch nästa morgon när vi skulle göra oss iordning inför dopet. Campingen är väldigt mysig med fräscha servicehus och bra tömningsmöjligheter för både grå- och svartvatten. För den här natten utan el betalade vi 150 kr (el kostar 30 kr extra).

Innan vi bestämde oss för att stanna kvar ute vid Läckö ringde jag och kollade om Kronocampingen i Lidköping hade några husbilsplatser kvar för en natt. Det hade de inte men det gjorde faktiskt inget alls! När hon nämnde priset höll jag på att skratta ihjäl mig - det var bland det dyraste jag hört någonsin - för låg-/mellansäsong! De ville ha 305 kr per natt och dessutom 100 kr extra för reservation/bokning per telefon. Så då hade priset med andra ord blivit 405 kronor för en natts camping! Helt och hållet vansinnigt med så dyra priser.

Nåja, efter en skön kväll med grillning och god mat på Läckö camping och sedan en god natts sömn bar det iväg på dop och välkomnande av en ny släktmedlem, John.

John, knappt 6 månader gammal
Vi kom till kyrkan i god tid och hann till och med äta lite lunch i husbilen innan det var dags att ta plats inne i kyrkan. Kan inte säga annat än att det är fantastiskt smidigt att bara anlända till ett ställe, hitta en p-plats, dra åt handbromsen och vips så är man framme. Så enkelt!

Det har liksom blivit så att på senare år har den större familjen och släkten bara träffats vid dessa "familjeangelägenheter". De senaste fyra åren har vi firat härliga bröllop och dop men tyvärr också haft begravningar inom familjen.