torsdag, juni 18, 2015

Skolan i fokus



Tänk att det finns politiker som vågar ifrågasätta dagens terminssystem och långa sommarlov! Vilken halleluja-känsla jag får över det här. Jag skrev ju själv vad jag tycker om långa sommarlov i det här inlägget och det är verkligen hög tid att man börjar se över saker och ting. Skolan är sannerligen den sista konservativa bastionen i det här landet! Man håller fast i förlegade strukturer med näbbar och klor och förmår inte inse att tiderna har förändrats och att det är dags att hoppa på tåget istället för att stå kvar på perrongen och se det åka iväg.

Intressant är också att läsa att Sverige har färre undervisningstimmar än genomsnittet för OECD-länderna. Jag kan inte precis säga att jag är förvånad. Inte alls! Det här är också något som jag har noterat under dessa tre år jag haft barn i svenska skolan. Det är stängningsdagar hit och dit (fyra stycken sådan per år), Troll-dagar (ingen undervisning då), FN-dagen (ingen undervisning då heller) samt en drös med andra undervisningsfria dagar. Barnen behöver faktiskt mer undervisning och mindre av "ingenting"!




Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: