torsdag, november 12, 2020

Det blev en ny teknisk pryl











Jag är fascinerad, kanske med lite skräckblandad förtjusning, över att jag är så beroende av min dator för att hantera min vardag. När jag menar hanterar så tänker jag bland annat på allt jag och familjen handlar över nätet (mer så i dessa pandemitider), läser och tar del av barnens kommunikation från skolan och idrottsaktiviteterna, mina onlinekurser som jag går plus en massa annat. Utan dator står jag mig helt enkelt rätt så slätt. Tyvärr är min MacBook Air från 2012 inne på sista versen. Den strejkar lite då och då och har sitt eget liv som jag inte alltid råder över. Alltså började jag fundera på ”Macens” ersättare och hur en sådan skulle se ut. Att det skulle bli en ny Apple pryl var glasklart! Jag gillar Apples ekosystem och har haft det i många år och det fungerar alldeles ypperligt för mig. Sedan tycker jag också att prylarna är snygga och håller hög kvalité.

Apples datorer och iPads är oerhört bra saker men med en hög prislapp och jag ville vara absolut säker på att jag gjorde rätt val innan jag köpte mig en ny teknisk pryl. Jag analyserade mina behov och bollade fram och tillbaka med maken kring vad som skulle vara lämpligt för mig. Det som var viktigt var att ta reda på vad jag faktiskt använder datorn till idag och hur mina behov ser ut eller kommer att se ut i framtiden. 

Såååå, efter massor av ”om och men”, ”till och från”, ”kanske”, ”återigen men tänk om”, ”dags att tänka om och tänka lite nytt”, ”sluta upp att övertänka och överanalysera för det är ju bara en j-vla dator och inte ett världsproblem att lösa” så kom jag till slut fram till ett beslut! Det tog mig ”bara” drygt två månader.

Och efter allt det här långa tankearbetet så blev det inte ens en ny dator, inte en ny MacBook, utan istället landade jag i att köpa en Ipad Pro 11” med en Apple pencil! Modigt va?!

Nu har jag haft min iPad i ca två veckor och jag har sett timmar av YouTubes videos om hur man bäst nyttjar sin platta till olika saker och ting. Jag har laddat ner olika anteckningsappar, Notability och Goodnotes, som jag nu ligger i hårdträning för att lära mig så mycket som möjligt om. Och so far so good - jag är nöjd över förväntan! Faktiskt! Båda anteckningsapparna är suveränt bra och jag har använt båda vid flera olika kurstillfällen där jag har behövt ta anteckningar och använda mig av PDF:er. Apple pennan är fantastiskt bra att ta anteckningar med och det känns verkligen som att skriva i ett anteckningsblock. Det är oerhört lätt att organisera anteckningar, importera PDF:er, flytta runt anteckningar i olika mappar, kunna spara i molntjänster osv. Dessutom känns det bra att inte behöva skriva ut papper och köpa kollegieblock i storpack länge utan allt finns behändigt i iPaden.

Jag har dock saknat ett externt tangentbord så idag utökade jag mina tekniska samling med ett schysst bluetooth tangentbord från Logitech, K380. Det är litet och kompakt och ger en bra känsla när man skriver på tangenterna. 

Summa summarum så är jag väldigt nöjd med mitt val att köpa en iPad istället för en ny MacBook. Jag upplever (hittills i allafall) att användbarheten är större och flexibiliteten likaså jämfört med en dator. Och jag erkänner villigt att det känns bra att jag är nöjd över mitt beslut nu när jag verkligen klev utanför min ”komfortzon” och även kunskapszon. 

Värt att notera att det är är min/vår andra iPad sedan 2011




Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: